De beste werkwijzen bij het opstellen van de meta description

De meta description

De meta description vormt, in combinatie met de meta title, de meta tag. De meta tag wordt getoond in de zoekresultaten van Google en moet de inhoud van je webpagina beschrijven. Hoe aantrekkelijker de meta tag, hoe sneller mensen geneigd zijn om je website te bezoeken. In dit artikel bespreek ik de belangrijke rol die de meta description speelt bij die overtuiging ondanks dat het geen SEO-rankingfactor is en haal ik de beste werkmethode aan.

Meta description voorbeeld
Voorbeeld van een meta description

Optimaliseren van de meta description

De meta description is als het ware je eerste contact met de klant. Je moet jezelf dus onderscheiden van je SERP-concurrenten.

Enkele tips bij het schrijven van je meta description:

  • Zorg dat je meta description strookt met de inhoud van je webpagina. Als je bezoeker niet de info krijgt die hij zoekt, verlaat hij sneller je website wat een negatief effect heeft op je rangschikking in de zoekresultaten.
  • Verwerk belangrijke zoektermen in je meta description. Die zullen vetgedrukt worden als ze overeenkomen met de zoekopdracht.
  • Neem een call-to-action op.
  • Vermeld verkoopargumenten om mensen te overtuigen. Bijvoorbeeld: gratis verzending, snelle levering, 1+1 gratis, …
Meta description met vetgedrukte zoektermen en verkoopargumenten
Voorbeeld van een meta description met vetgedrukte zoektermen en verkoopargumenten

Lengte van de meta description

De algemene richtlijn voor de lengte van de meta description is 155 tekens. Maar pin je hier niet op vast. Afhankelijk van het apparaat dat een persoon gebruikt, zullen meer of minder tekens getoond worden. Zet de belangrijkste info dus altijd vooraan.

Inhoudstabel

Hulp nodig met de SEO van jouw website? Bekijk onze services: