Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wat is een permalink?

Inhoudstafel

Een permalink is de volledige URL die je krijgt bij het aanmaken van een nieuwe webpagina en kan je aflezen in de adresbalk van je internetbrowser. Je kan het zien als een uniek adres waar bezoekers jouw informatie kunnen terugvinden. Permalink is een afkorting voor permanente link, omdat het niet de bedoeling is dat je deze URL nog wijzigt na het aanmaken van een webpagina en bestaat uit je domeinnaam in combinatie met de slug. Daarnaast heeft een duidelijke URL een meerwaarde voor je zoekmachineoptimalisatie, vandaar de vermelding in mijn SEO stappenplan.

Permalink opbouw

Een SEO vriendelijke permalink

Een eenvoudige permalinkstructuur heeft een groot aandeel in de gebruiksvriendelijkheid van je website, ook wel User Experience (UX) genoemd. Zowel zoekmachines als internetgebruikers geven de voorkeur aan een duidelijke permalink, die de inhoud van jouw pagina omschrijft. Dat doe je door trefwoorden, waarvoor je wil ranken in Google, te integreren in je URL. Om te weten welke zoektermen je daarvoor moet gebruiken, is een zoekwoorden onderzoek aangeraden. Zo kan je inspelen op de zoekintentie van jouw doelpubliek.

Door gebruik te maken van een korte en duidelijke permalink kunnen bezoekers jouw content eenvoudig delen met anderen. Denk maar aan sociale media berichten op Facebook of LinkedIn. Daarnaast wordt jouw unieke webadres gebruikt voor backlinks afkomstig van andere websites, die bijdragen aan je autoriteit.

Hoe kies je de permalinkstructuur in WordPress?

Alvorens jij je website helemaal begint op te bouwen is het noodzakelijk om de juiste structuur voor je permalinks te kiezen. Ga daarvoor in het WordPress-menu naar:

Instellingen > Permalinks > Algemene Instellingen

WordPress gebruikt standaard de optie ‘Gewoon’. Deze URL-structuur geeft namelijk geen informatie over de inhoud van je artikel en moet dus gewijzigd worden.

Afhankelijk van de doeleinden van je website, maak je een keuze uit de verschilllende mogelijkheden. Heb je bijvoorbeeld een nieuwswebsite, dan raad ik je aan om te kiezen voor een permalink die de datum van schrijven vermeld. Zo weet Google dat je artikels actueel en nieuw zijn.

Heb je geen nieuwssite? Dan kies je best voor de optie ‘Berichtnaam’ of kies een een aangespaste structuur. Het verschil tussen de twee zit hem in de categorievermelding. Wie van plan is om een blog te schrijven, kan beter gebruik maken van verschillende categorieën om een mooi overzicht te behouden. Dit heeft ook weer een positieve invloed op de gebruikservaring van je website.

Kan je de permalink wijzigen?

We spreken van een permanente link, omdat het niet de bedoeling is dat we wijzigingen doorvoeren. Elke URL heeft namelijk een eigen identiteit en is dus uniek. Als je de permalink van een webpagina wijzigt, bestaat er voor de ‘oude’ URL geen content meer en krijg je een 404-foutmelding in Google.

Ben je toch niet tevreden met je huidige URL, is het perfect mogelijk om die te wijzigen. Zorg er dan enkel voor dat je oude webadres herleid wordt naar je nieuwe adres. Maak je gebruik van WordPress? Dan kan je dit eenvoudig doen aan de hand van redirection plug-ins zoals: yoast SEO, Redirection, WP 404 Auto Redirect to Similar Post enzovoort.

Conclusie

Met een duidelijke URL geef jij bezoekers en Google meer informatie over de inhoud van je artikel. Een goede permalink zal vanwege zijn eenvoud makkelijker gedeeld kunnen worden met derden. Twijfel je over de structuur? Laat het me weten in de reacties en ik help je!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten