Hoe schrijf je een aantrekkelijke SEO titel voor meer websiteverkeer?

seo titel verhoogt de CTR

Het eerste contact met jouw doelgroep begint op de resultatenpagina (SERP) van een zoekmachine. SERP staat voor Search Engine Result Page. Aan de hand van een aantrekkelijke SEO titel moet jij verkeer naar je website lokken. Daarom is het essentieel om hier goed over na te denken. Bekijk het als de etalage van je website. Ga jij een onbekende winkel binnen als de etalage je niet aanstaat? Zorg er voor dat de optimalisatie van je title tag deel uitmaakt van je SEO checklist.

Wat is de SEO titel?

Ook wel de title tag genoemd, is de naam van jouw webpagina. Op de resultatenpagina van Google wordt de SEO titel in het blauw/paars getoond. Dit kan je zien op onderstaande foto. Aan de hand van die titel moet je de doelgroep overtuigen om je website een bezoek te brengen. Onder de SEO titel staat de meta description, die meer informatie geeft over jouw pagina. In een ander artikel gaan we hier verder op in.

SEO titel

Wat is het effect van een goede title tag?

Door een aantrekkelijke title tag krijg je meer klikken op je link. Dat heeft invloed op de CTR van jouw website. CTR staat voor Click-Through Rate en is één van de factoren waar Google zich op concentreert. Als je meer klikken genereert, krijgt Google de indruk dat jouw content relevant is. Dit heeft als gevolg dat jouw pagina stijgt in de resultatenpagina. Daar staat tegenover dat je pagina op termijn ook kan dalen.

Hoe bepaal je de kwaliteit van je SEO titel?

Aan de hand van tools kun je heel wat gegevens bijhouden. Zo gebruik ik bijvoorbeeld Google Analytics. Hiermee kan ik de Click-Through Rate opvolgen en ook het bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage betekent dat jouw bezoekers niet tevreden zijn met de landingspagina. Een irrelevante title tag kan hier de oorzaak van zijn.

Tips voor een goede SEO titel

Lengte: zorg dat je SEO titel niet te lang is en gebruik ongeveer 55 karaktertekens. Als belangrijke informatie in je title tag weg valt, zal je potentiële bezoekers verliezen.

Relevantie: weerspiegelt je title tag de inhoud van jouw websitepagina? Zo niet, kan je bouncepercentage stijgen.

Uniek: op elke pagina van je website vind je andere informatie. Hou er dus rekening mee dat je een unieke title tag schrijft voor elke pagina.

Merkbekendheid: vermeld je bedrijfsnaam in de SEO titel. Op die manier is het mogelijk om een brand op te bouwen.

Keyword vooraan: zo weten potentiële bezoekers meteen wat ze kunnen verwachten.

Conclusie

De SEO titel geeft jouw bezoekers een eerste indruk. Make it count! Weerspiegel de inhoud van je pagina zodat je doelgroep weet wat ze kunnen verwachten. Zo beloont Google je door je ranking op de resultatenpagina te verbeteren.

Wil je graag meer informatie over SEO? Bekijk dan zeker onze pagina over zoekmachineoptimalisatie (seo).

Inhoudstabel