Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO Stappenplan: Hoger Scoren in Google

SEO checklist

Inhoudstafel

Deze SEO stappenplan heb ik opgesteld voor mijn klanten om als leidraad te gebruiken als zij besluiten om de content zelf te schrijven. Door dit SEO checklist te volgen, maakt jouw website meer kans om gevonden te worden in Google.

Met on-page SEO bedoelen we alle acties die op je eigen website genomen worden om te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google of Bing.

Alvorens je de content begint te optimaliseren voor zoekmachines is het noodzakelijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zonder focus keyword is het haast onmogelijk om een kwaliteitsvolle website te ontwikkelen die goed scoort in Google.

Daarnaast raad ik je aan om enkele tools de installeren die jou websiteprestaties bijhouden en SEO-acties voorstellen:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Yoast SEO plugin (enkel als je gebruik maakt van een WordPress website)

Het SEO stappenplan voor beginners

Optimaliseer permalinks

Een permalink is de volledige URL van je webpagina of blogbericht. Die bestaat uit twee delen, namelijk je domeinnaam en de slug. Eenvoudige permalinks laten zowel bezoekers als zoekmachines weten welke informatie ze kunnen verwachten op jouw webpagina. Daarnaast worden permalinks door Google gebruikt om je website te indexeren. Om een duidelijke permalink te selecteren op WordPress gaat u in de zijbalk naar: Instellingen >> Permalinks.

Vervolgens krijgt u de keuze uit onderstaande mogelijkheden:

keuze permalinkstructuur wordpress

Naar mijn mening zijn er twee SEO-vriendelijke mogelijkheden:

  • Berichtnaam
  • Aangepaste structuur met /%category%/%postname%/

Als jij regelmatig berichten post die gelinkt zijn aan verschillende categorieën, raad ik jou de aangepaste structuur aan. Op die manier creëer je een duidelijke hiërarchie op je website. De permalink is één van de eerste checkpunten van het SEO stappenplan, omdat je dit moet selecteren voor je effectief webpagina’s begint te creëren. 

Zoekwoord in URL

Zoals ik al heb vermeld, geeft je URL meer informatie over je pagina. Door je focus trefwoord in de URL te plaatsen, weten bezoekers en Google meteen wat ze kunnen verwachten. Daarnaast heeft dit een positieve invloed op je CTR of click-through rate.

Gebruik een korte URL

Door enkel de essentie in je URL over te nemen, hechten zoekmachines meer waarde aan elk afzonderlijk woord. Op die manier weten bezoekers ook snel welke informatie jouw pagina biedt.

Focus zoekwoord in de meta tag

De meta tag wordt weergegeven op de resultatenpagina van Google (SERP). De meta tag kunnen we opsplitsen in 3 onderdelen:

Om je potentiële klanten te overtuigen je website te bezoeken, is het noodzakelijk om jouw metatags te optimaliseren. Door je focus zoekwoord in de title tag en meta description te integreren, toon je internetgebruikers meteen wat het hoofdthema van jouw pagina is.

Om een aantrekkelijke SEO titel te schrijven, moet jij achterhalen waar je doelgroep net naar op zoek is. Op die manier kan jij inspelen op de zoekintentie.

De meta description geeft jouw doelgroep meer informatie over de informatie die zij kunnen vinden op jouw webpagina. Hier is het belangrijk om een sterke CTA of call-to-action toe te voegen.

SEO zoekwoord in begin van de inleidende alinea

Hoe meer een zoekwoord naar voor staat in de tekst, hoe waardevoller Google dit woord interpreteert. Om die reden raad ik je aan om de essentie van je tekst in de inleidende alinea weer te geven. En daarmee bedoel ik dus ook je focus keyword. Zo weten zowel bezoekers als zoekmachines meteen wat jij op je pagina bespreekt.

Integreer je focus zoekwoord in H1-, H2- en H3-koppen

Door je trefwoord te vermelden in je koppen en subtitels toon je zoekmachines dat dit zoekwoord essentieel is in de opbouw van je artikel. Daarom draagt dit bij aan de zoekmachineoptimalisatie van je artikel.

Optimaliseer afbeeldingen

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn afbeeldingen een groot onderdeel van de zoekresultaten voor een bepaalde zoekterm. Daarom mag de optimalisatie van afbeeldingen niet ontbreken in dit SEO stappenplan. Om Google te helpen jouw afbeeldingen te begrijpen, maken we gebruik van alt-tekst en een gepaste bestandsnaam. Zo is het mogelijk dat jouw unieke afbeeldingen weergegeven worden tussen de resultaten van Google Afbeeldingen.

Om te beginnen slaan we onze afbeelding op aan de hand van een beschrijvende bestandsnaam.

Vervolgens uploaden we dit bestand in ons artikel. Via WordPress ben je altijd in de mogelijkheid om een alternatieve tekst, titel, omschrijving en onderschrift toe te voegen aan je afbeelding.

alt tekst toevoegen in wordpress

Gebruik synoniemen en semantische zoekwoorden

LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp. Omdat Google een betere gebruikservaring wil bieden, houdt de zoekmachine rekening met de totale inhoud van jouw artikel.

Vroeger was het mogelijk om te ranken voor een bepaald zoekwoord door middel van ‘keyword stuffing’. Ongeacht of dit zoekwoord iets te maken had met de inhoud van de tekst.

Deze techniek wordt nu beschouwd als ‘black hat SEO’. Dit zijn acties die niet in lijn zijn met de reglementering van Google.

Om dit te voorkomen, analyseert Google nu de volledige context van jouw pagina om valsspelers voor blok te zetten.

Ook synoniemen raad ik aan om te gebruiken. Door steeds dezelfde woorden te gebruiken, krijg je een eentonige tekst. Door middel van synoniemen krijg een vlottere leeservaring.

Externe links

Externe links zijn voordelig voor SEO in het algemeen. Door uitgaande links naar je bronnen in een artikel te plaatsen, bied jij de bezoeker een toegevoegde waarde. Op die manier draag jij bij aan het doel van Google en word je beloond.

Let er wel op dat je externe links een goede kwaliteit hebben. Door links te plaatsen die niets te maken hebben met jouw artikel creëer je een slechte gebruikservaring. Daardoor zal jij “gestraft” worden door Google met een slechtere ranking.

Interne links

Zoals uitgaande links bieden interne links de bezoeker meer informatie gerelateerd aan je artikel.

In sommige artikels zal je bijvoorbeeld gebruik maken van bepaald vakjargon. Omdat je niet elk begrip op dezelfde pagina wil uitleggen, is het eenvoudiger om te linken naar een andere pagina met meer uitleg.

Daarnaast hebben inbound links een rechtstreekse invloed op de rankingfactor ‘dwell-time’. Met dwell time bedoelen we de tijdsduur dat een bezoeker zich op je website bevindt. Hoe langer mensen tijd op je website vertoeven, hoe beter. Aan de hand van die ranking factor weten zoekmachines of jouw website voldoet aan de zoekintentie. En zal jou daar dus voor belonen.

Ankertekst

De ankertekst is de tekst die jij gebruikt om te linken naar een andere webpagina. Dit is dus van toepassing op de vorige twee checkpunten: externe links en interne links.

Veel websites maken gebruik van de tekst ‘lees meer’ of ‘klik hier’ om te verwijzen naar een andere pagina. Omdat die tekst niet relevant is voor de verwijzende pagina, hebben deze ankerteksten een negatieve invloed op je zoekmachineoptimalisatie.

Mijn inhoudsopgave is een voorbeeld van hoe het wel moet. Elke ankertekst vertelt meer over het onderwerp van de alinea.

Vermijd duplicatie content

Je zou denken dat, hoe meer je op verschillende pagina’s over een onderwerp schrijft, hoe beter je gevonden wordt in Google. Maar dat is allesbehalve waar.

Beeld je in dat jij op het internet surft op zoek naar meer informatie over een bepaald onderwerp. Je klikt een van de zoekresultaten aan op de resultatenpagina en komt terecht op de website. Na dit artikel te lezen, smacht je naar meer en klikt op een interne link. Op deze pagina tref je bijna exact dezelfde inhoud aan als het vorige artikel. Je geraakt geïrriteerd en verlaat de website.

Omdat dit nadelig is voor de gebruikservaring, zal je op verloop van tijd je pagina zien dalen in de zoekresultaten.

Daarnaast is het mogelijk dat Google jouw webpagina bestempeld als schadelijk omdat je de ranglijst wil manipuleren en gebruikers misleidt.

Bovendien is dubbele content schadelijk voor je eigen SEO. Door gelijke artikelen te schrijven ga je als het ware concurreren met je eigen pagina. Zo zorg je ervoor dat beide pagina’s slechter scoren in google.

Heb je toch gelijke inhoud in verscheidene artikels? Werk dan met een canonical tag. Op die manier geef je aan zoekmachines weer, wat de originele URL is.

301 redirections

Van tijd kan het gebeuren dat je content moet verplaatsen naar een andere pagina. Het kan zijn dat deze tekst wordt toegevoegd in een monsterartikel op een andere pagina of je hebt misschien een nieuwe website. Dan is het aangewezen om gebruik te maken van een 301 omleiding.

Je afzonderlijke webpagina’s bouwen namelijk linkautoriteit op. Als je die URL zou verwijderen, ben je ook ineens die autoriteit kwijt. Om dat te voorkomen, kan je met 301 omleidingen verwijzen naar de nieuwe locatie van de inhoud.

Responsive design

Responsive webdesign past zich aan naargelang het beeldscherm van het gebruikte apparaat. Omdat we vaker op het internet vertoeven via mobiel is het zeer belangrijk om een geoptimaliseerd webdesign te hebben voor mobiel.

Website structuur

Ten slotte hebben we de navigatiestructuur van je website. Om een optimale user experience (UX) te bieden is het noodzakelijk om een duidelijk overzicht op je website te maken. Die webstructuur kan je beter in begin bepalen en kan beter bovenaan je SEO stappenplan staan.

Om dit visueel beter voor te stellen maak ik gebruik van een eenvoudig voorbeeldverhaal.

Als fietsenwinkel ‘het rond wiel’ bied ik 2 soorten fietsen aan. Enerzijds hebben we de stadsfietsen. Anderzijds verkoop ik ook mountainbikes.

Bij de stadsfietsen maken we nog een onderscheid tussen elektrische fietsen en gewone trappers.

Onze webstructuur ziet er dan als volgt uit:

voorbeeld URL-linkstructuur

Met een duidelijke websitestructuur maak je het zoekmachines makkelijk om jouw website te indexeren.

Om de gebruikservaring van je website een boost te geven, kan je gebruik maken van broodkruimels. Nee, niet zoals in het sprookje van Hans en Grietje. Of toch wel?

Een broodkruimelspoor toont je websitebezoekers waar ze zich op je website bevinden.

Aan de hand van bovenstaand voorbeeldverhaal ziet het broodkruimelspoor voor elektrische fietsen eruit als volgt:

Fietsenwinkel ‘Het rond wiel’ >> Stadsfietsen >> Elektrische fietsen

Aan de slag met het SEO stappenplan

Zo, met dit SEO stappenplan moet jij als beginner in de mogelijkheid zijn om jouw content te optimaliseren volgens de richtlijnen van Google om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Dan help ik je graag om jouw content zoekmachinevriendelijk te maken.

Succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten