Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wat doet een SEO-specialist juist?

Functie van een SEO-specialist

Inhoudstafel

Mensen vragen me regelmatig wat ik nu juist doe, waarop ik dan antwoord: “Ik doe SEO, ik breng websites hoger in Google”.

Op dat moment zie je aan hun ogen dat er veel vragen opkomen zoals “Wat doe je dan juist?” of “Waarom heeft iemand SEO nodig?”

Al deze vragen heb ik samengevoegd in dit artikel, waar je alles kan lezen over de taken van een SEO-specialist en wat zijn doel is.

Wat is een SEO-specialist?

Om te weten wat een SEO-specialist is, moet je eerst weten waar SEO voor staat. SEO is de Engelse afkorting voor Search Engine Optimization en kan je in het Nederlands vertalen naar zoekmachineoptimalisatie.

Met andere woorden, een SEO-specialist doet er alles aan om een website of websitepagina hoog te laten scoren in Google zonder te betalen voor advertenties (SEA).

In tegenstelling tot SEA is zoekmachine optimalisatie een langetermijnstrategie. Stop met betalen voor advertenties en je online zichtbaarheid verdwijnt meteen. Dat is bij SEO niet het geval.

Visuele weergave van wat een SEO-specialist doet: website verhogen in zoekresultaten

Wat doet een SEO-specialist?

Ik vermoed dat je wel weet hoe Google wordt gebruikt? Mensen gebruiken zoekmachines om een antwoord te krijgen op hun vraag of om een oplossing te krijgen voor hun probleem.

Beeld jezelf in dat je opstaat met een waterlek onder de gootsteen. Je wil natuurlijk dat er zo snel mogelijk een loodgieter bij jou in de buurt dat lek komt repareren.

Je gaat daarvoor naar Google en typt in de zoekbalk: loodgieter + regio.

Vervolgens krijg je een lijst met resultaten die relevant zijn aan jouw zoekopdracht, namelijk een loodgieter bij jou in de buurt.

Omdat 75 procent van alle klikken naar de top 3 resultaten gaat, is het als bedrijf dus enorm waardevol om bovenaan die zoekresultaten te staan, want meer websitebezoekers zijn meer potentiële klanten. En dat is de taak van een SEO-specialist!

(Het verkeer op je website moet wel relevant zijn voor je bedrijf! Meer duidelijkheid vind je verder in het artikel!)

Hoe doet hij dat? Door te werken rond 3 belangrijke pijlers: content, techniek en autoriteit en daarbij rekening te houden met de richtlijnen van Google.

Content optimaliseren

Content omvat alle informatie en ervaringen die je met je doelgroep deelt. En in dit geval heb ik het over de content op je website, en niet om podcasts op spotify of video’s op youtube. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Infographics
  • Video’s
  • Checklists
  • Stappenplannen
  • Blogartikelen

Die content wordt gecreëerd rond een bepaalde zoekterm, waarvoor het bedrijf in kwestie wil ranken in Google.

Een SEO-specialist gaat, door middel van een zoekwoorden onderzoek, de trefwoorden bepalen waar jouw bedrijf zich het beste op kan focussen.

Daarbij houdt hij rekening met:

  • De zoekintentie van de doelgroep
  • De concurrentie voor een bepaalde zoekterm
  • Het zoekvolume van een trefwoord
Voorbeeld van een zoekwoordenonderzoek in SEranking door een SEO-specialist voor de zoekterm SEO

Daarnaast controleert een SEO-specialist of het trefwoord op de juiste (lees: belangrijke) plaatsen in de tekst voorkomt zoals titels, metatag en inleiding en of er niet ge-over-optimaliseert is. Dat wil zeggen dat je het trefwoord zo vaak gebruikt dat je tekst onnatuurlijk overkomt.

Ook afbeeldingen worden gecontroleerd op kwaliteit en de aanwezigheid van alternatieve tekst. Door middel van een ALT-tekst maak je Google duidelijk wat er op de afbeelding te zien is. Zoekmachines bekijken een website namelijk niet zoals ons, maar lezen de code achter een website.

Technische controle

Naast content gaat een SEO-specialist ook de technische kant van je website controleren. Denk maar aan zaken als:

  • Is de website mobielvriendelijk?
  • Kan de website geïndexeerd worden door Google?
  • Gebruik je een simpele URL-structuur?
  • Komt er dubbele content voor op de site?
  • Maakt de website gebruik van een veilige verbinding? (Https)
  • Sitesnelheid

En noem maar op.

Aan de hand van een siteaudit kan een SEO-specialist zien welke problemen verholpen moeten worden om een betere positie te behalen in Google.

Autoriteit ontwikkelen

Tot slot gaat een SEO-specialist de domeinautoriteit van je website verhogen. Dat kan hij enkel doen door backlinks te generen, maar dat heeft tijd nodig.

Autoriteit bouw je op door consequent waardevolle en unieke content te publiceren.

Volgens Google is het opzettelijk plaatsen van backlinks ontoelaatbaar en kan het leiden tot een Google-penalty, waardoor je website daalt in de zoekresultaten. En dat wil je natuurlijk vermijden!

Geduld en doorzetting is dus de boodschap.

Wat behoort tot het takenpakket van een SEO-specialist?

Nu je in grote lijnen weet wat een SEO-specialist doet, kan ik je een opsomming geven van het takenpakket.

SEO-audit

Tijdens een audit zoekt de SEO-specialist naar problemen die een hoge positie in Google kunnen verhinderen. Hij kijkt hierbij naar de techniek van de website als ook naar de huidige content.

Kennismakingsgesprek

In een kennismakingsgesprek kan je jezelf verwachten aan een waslijst van vragen. Die vragen zijn essentieel om een duidelijk beeld te scheppen van de verwachtingen, de huidige situatie en de inhoud van het project.

Technisch advies en toepassingen

Met de resultaten uit de audit kan de SEO-specialist starten met het oplossen van technische problemen.

On-page SEO

Met on-page SEO worden onderdelen van je website geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals metatags, content, interne links…

Zoekwoordenonderzoek

Hierbij bepaal je de trefwoorden waar de webpagina zich op moet richten. Afhankelijk van je domeinautoriteit kan je jezelf uiteindelijk richten op populaire zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

Concurrentieonderzoek

Op websites van je concurrenten kunnen SEO-specialisten veel waardevolle informatie vinden zoals:

  • Welke zoekwoorden targeten ze?
  • Wat zijn populaire webpagina’s?
  • Welke wijzigingen hebben ze doorheen de jaren op hun website gemaakt?
  • Hoeveel organische klikken krijgen ze?
  • Hoeveel backlinks hebben ze?

Al die informatie kan gebruikt worden om jouw website te optimaliseren.

Prestaties tracken

Alle toepassingen moeten natuurlijk leiden tot het behalen van de bedrijfsdoelen. Om het project op te volgen gebruikt een SEO-specialist verschillende tools zoals Google Analytics, Google Search Console of Google Mijn Bedrijf (lokale SEO). Zo kan hij zijn tactiek bijsturen waar nodig.

Wist je dat je zelf makkelijk je positie in Google kan controleren?

En dit is nog maar het tipje van de ijsberg. Een hele boterham dus, hoog willen scoren in Google!

Wat is het doel van een SEO-specialist?

Een SEO-specialist heeft als doel zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te trekken om het verkoopcijfer en de merkbekendheid van je bedrijf te vergroten.

Je kan wel honderden bezoekers op je website krijgen of een goede positie behalen in Google, maar als je er geen conversies door krijgt, ben je er niets mee. SEO moet een investering zijn en geen kost!

Hopelijk heb ik er met dit artikel voor kunnen zorgen dat je begrijpt wat een SEO-specialist net doet! Of toch voor een groot deel 😉.

Laat gerust een reactie achter als je nog vragen zou hebben!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

This Post Has 2 Comments

Een reactie achterlaten