Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

SEO Copywriting (tips): schrijf aantrekkelijke artikels voor lezers en Google

SEO copywriting

Inhoudstafel

Met copywriting stel je online teksten op die de lezer proberen te overtuigen om tot actie over te gaan. Regelmatig kunnen we die actie interpreteren als ‘een aankoop doen’. Wie een website heeft, wil graag dat die goed gevonden wordt in de resultaten van zoekmachines. En liefst in de top 3 van de eerste pagina! Daar komt SEO copywriting aan bod.

Wat is SEO copywriting?

SEO copywriting is het schrijven van overtuigende teksten die aangenaam zijn voor lezers alsook voor zoekmachines. Enerzijds wil je een vlotte tekst, die gemakkelijk te begrijpen is. Anderzijds wil je dat jouw artikel hoog scoort in Google, omdat je zo meer bezoekers krijgt. SEO is de Engelstalige afkorting voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands vertaald kan worden naar zoekmachine optimalisatie.

Regelmatig besteden bedrijven de contentproductie uit aan freelance seo copywriters of seo tekstschrijvers om zelf de volledige focus te leggen op de groei van het bedrijf. En ik ben het daar volledig mee eens! Het consequent produceren van unieke content is enorm tijdrovend, en wie geen kennis heeft van zoekmachine optimalisatie kan dit beter aan een SEO specialist overlaten.

Enkele tips voor SEO tekstschrijvers

Om je op weg te helpen, geef ik je hier enkele tips om zelf SEO teksten te schrijven! Voor een volledige optimalisatie van je artikels kan je de SEO checklist gebruiken.

SEO copywriting tip 1 Zoekwoorden onderzoek

De eerste stap naar een succesvol artikel begint met een zoekwoorden onderzoek. Een SEO copywriter moet inspelen op de zoekintentie. Ter verduidelijking, je moet weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep intypt in de zoekbalk van Google of Bing. Je kan op de eerste plaats staan voor een bepaald zoekwoord, maar je hebt er niets aan als niemand hier op zoekt.

Daarnaast raad ik je aan om gebruik te maken van longtail zoekwoorden. Met deze trefwoorden kan je inspelen op het doel van de beoogde klant. Ook hebben ze minder concurrentie dan algemene zoektermen.

Onderaan dit artikel geef ik je enkele tools die je kan gebruiken!

SEO copywriting tip 2 Gebruik je trefwoord op de juiste plaatsen

Vervolgens integreert een SEO copywriter de zoekwoorden in zijn tekst. Natuurlijk wil je die trefwoorden op de plaatsen gebruiken die veel waarde bieden in de ogen van zoekmachines.

Hoofdtitels en subtitels

Als je een blik werpt op mijn inhoudsopgave, zie je dat verschillende titels het focus zoekwoord ‘SEO copywriting’ bevatten. Zo maak ik aan Google duidelijk dat mijn artikel volledig in het teken staat van seo teksten schrijven.

 

zoekwoord verwerken in titels

Title tag en meta description

Met de meta tag wil je internetsurfers overtuigen om jouw website te bezoeken door middel van een pakkende seo titel en een duidelijke samenvatting van je artikel. Die meta tag wordt getoond op de resultatenpagina van een zoekmachine. Daarom is het belangrijk dat jouw zoekwoord is afgestemd op de zoekintentie. Op onderstaande afbeelding zie je dat ik ‘SEO copywriting’ heb geïntegreerd in mijn title tag en meta description.

SEO copywriting als keyword in title tag

Inleidende alinea

Een SEO tekstschrijver gebruikt de inleiding om een beknopte samenvatting te geven van zijn artikel. In deze alinea integreert hij zijn hoofdterm evenals synoniemen of gerelateerde zoektermen. Zo maak je zoekmachines duidelijk wat de kern van je webpagina is.

Alt tekst van afbeeldingen

Zoekmachines zijn niet in de mogelijkheid om afbeeldingen te begrijpen. Daarom maak je best gebruik van een alternatieve tekst, die de inhoud van jouw afbeelding beschrijft.

SEO copywriting tip 3 Schrijf voor je publiek

Zorg dat je tekst natuurlijk blijft overkomen. Door enkel de focus te leggen op zoekmachines verwaarloos je de lezer. Het is dus belangrijk om een gezond evenwicht te behouden. Uiteindelijk maken of kraken de lezers je artikel.

SEO copywriting tip 4 Voorkom keyword-stuffing

Keyword-stuffing betekent dat je zoektermen overmatig gebruikt in je artikel. Vroeger kon je op die manier zoekmachines te slim af zijn en mooie posities halen. Maar vandaag de dag ziet Google dit als black-hat SEO en kan je afgestraft worden. Voorkom dit als SEO tekstschrijver dus ten allen tijde!

Keyword stuffing SEO copywriting

SEO copywriting tip 5 Gebruik overtuigende titels

Met overtuigende titels bedoel ik eyecatchers zoals in tijdschriften en magazines. Zo laten SEO copywriters de lezer snakken naar meer informatie.

Voorbeelden zijn:

  • 5 tips om snel een sixpack te krijgen
  • Witte tanden na 2 uur tijd
  • Zachte huid in één week: geen filter nodig

SEO copywriting tip 6 Speel in op trends

Probeer op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes in je niche. Als je de eerste bent die schrijft over nieuwigheden, maak je meer kans om goed te scoren in Google.

Conclusie

Met een SEO copywriter onder de arm zorg jij voor aantrekkelijke teksten die graag gelezen worden door jouw doelpubliek alsook door zoekmachines. Natuurlijk is het perfect mogelijk om zelf seo teksten te schrijven, maar je moet in de mogelijkheid zijn om tijd vrij te maken. Ik wens je in ieder geval veel succes en schrijfplezier.

Hulp nodig met SEO teksten?

Ben jij op zoek naar een SEO copywriter? Dan moet je niet langer zoeken! Stuur mij gerust een mailtje met de job inhoud of vraag naar een offerte.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten