Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hoe kan jij je positie in Google checken?

Inhoudstafel

Je positie in Google heeft een groot effect op het aantal bezoekers die op je website komen. Daarom wil je regelmatig controleren hoe hoog in Google je staat. In dit artikel leg ik uit hoe je eenvoudig de rangschikking in zoekmachines kan bijhouden voor verschillende webpagina’s. Maar ook voor welke zoekwoorden je artikels ranken.

Waarom is de positie in Google zo belangrijk?

Uit een studie naar het doorklikratio, door Search Engine Journal, blijkt dat meer dan 25% van de klikken naar de eerste positie op de resultatenpagina gaan. 15% gaat naar de tweede positie. En de derde plaats doet het niet veel slechter met 11%. Dit betekent dat de top 3 posities in Google verantwoordelijk zijn voor de helft van alle klikken. Zou het niet leuk zijn om jouw website daartussen te zien staan?

doorklikratio per positie in Google

Aan de hand van bovenstaande grafiek kunnen we besluiten dat 88 procent van de klikken naar de eerste zoekresultatenpagina gaat. Je wil dus niet dat je website vermeld staat op de tweede pagina van Google.

Positie Google checken in een browser

Nu zal je denken: “Waarom kan ik niet gewoon mijn positie in de zoekresultaten bekijken?”. Dit lijkt op het eerste zicht een makkelijke taak. Geef gewoon de zoektermen in waar jij op gevonden wil worden en controleer waar je in Google staat. Maar toch geeft dit een vertekend beeld van de feiten.

De resultaten die jij voor een bepaalde zoekterm krijgt, zijn afhankelijk van verschillende factoren. Zo spelen onder andere je locatie en je zoekgeschiedenis een rol in de rangschikking.

Daarnaast weet je niet zeker of jouw website wel gevonden wordt voor die beoogde zoektermen, en kan je uren verslijten aan je zoektocht. Het is best mogelijk dat jouw Google positie pas terug te vinden is op de 10e pagina.

Voor welke zoekwoorden rank je in Google

Om te weten voor welke zoekwoorden je website gevonden wordt, kan je gebruik maken van verschillende analysetools. Doe je dit voor het eerst? Dan raad ik je aan om Google Search Console te gebruiken. Meld je aan via een Google account en maak een websiteproperty aan in GSC. Deze tool van Google is gratis te gebruiken en geeft je enorm veel waardevolle informatie.

Vanaf dat Google gegevens begint te verzamelen, zal zich stilaan een lijst van zoekwoorden vormen die je kan vinden in het menu onder ‘Prestaties’. Die lijst ziet er ongeveer zo uit:

Om te achterhalen voor welke zoekopdrachten een bepaalde pagina gevonden wordt, klik je op ‘+NIEUW’. Kies voor Pagina en vul vervolgens de URL in van de pagina waarvoor je de zoekopdrachten wil bekijken.

Wat kan ik met die zoekwoorden doen?

De zoektermen die terug te vinden zijn in Search Console kunnen toegevoegd worden aan je zoekwoorden onderzoek. Het doel van zo’n onderzoek is om in te kunnen spelen op de zoekintentie van je doelgroep.

De lijst in GSC zijn de letterlijke trefwoorden waarvoor jouw website een positie in Google bekleedt.

Om het maximale uit je zoekwoorden onderzoek te halen, moet je de trefwoorden op de juiste plaatsen verwerken. Zo weten zoekmachines meteen wat het hoofdthema van jouw artikel is.

Waar staat je website in Google?

Wil je vervolgens je positie in Google checken voor elk afzonderlijk zoekwoord? Klik dan het vakje ‘gemiddelde positie’ aan in de grafiek. Als je nu de lijst met zoekwoorden bekijkt, zie je voor elk trefwoord je positie in Google.

Hoe lang duurt het voor ik een hoge positie in Google heb?

Schep geen te hoge verwachtingen! Zeker niet als je een nieuwe website hebt. Om een goede positie in Google in te nemen, heb je geduld nodig… Veel geduld. Meestal zien we pas na enkel maanden dat je website mooie vooruitgang boekt.

Daarnaast ga je met enkel zoekwoorden niet ver geraken. Content is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie, maar er komt nog veel meer bij kijken. Denk maar aan de technische kant van SEO, backlinks, lokale vermeldingen en ga zo maar door. Wil je graag bijgestaan worden om een hogere positie in Google te bekleden? Ik help je graag. Stuur me gerust een mailtje en dan zie ik wat we kunnen doen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten