Meta description: waardevol of nutteloos voor SEO anno 2020

Een meta tekst zorgt voor een betere CTR

De meta description is een beschrijvende alinea die je kan terugvinden op de resultatenpagina van Google. Die metabeschrijving staat vlak onder de title tag en geeft meer uitleg over de inhoud van je websitepagina. Een geoptimaliseerde meta description is essentieel voor zoekmachineoptimalisatie en moet daarom behandeld worden in je SEO stappenplan.

Wat is de meta description?

De meta description is een HTML tag en is onderdeel van de metatag die je te zien krijgt op de resultatenpagina van een zoekmachine. In vaktaal noemen we dit de SERP ( Search Engine Result Page). In de zoekmachine ziet de metatag er als volgt uit (zie onderstaande afbeelding). De zwarte beschrijving onder de SEO titel is de meta tekst.

De meta tekst is een korte samenvatting van de pagina, die je kan vinden onder de title tag.

Wat is het doel van een meta tekst?

Door middel van de metatekst probeer je de lezer er van te overtuigen om op je link te klikken. En dit heeft een rechtstreeks effect op je CTR. Dat is de afkorting voor Click-Through Rate en beïnvloedt de ranking op de resultatenpagina.

Als je geen meta description schrijft, formuleert Google waarover je pagina gaat. Dit raad ik niet aan! De essentie van je artikel wordt zelden getoond, waardoor je waardevolle bezoekers verliest.

Tips om jouw meta description te optimaliseren!

In de eerste plaats is de vertoning van een meta description begrensd. Beperk je daarom tot ongeveer 155 karakters. Op die manier verlies je geen waardevolle informatie, die je doelgroep kan overtuigen om je pagina te bezoeken.

Implementeer vervolgens je zoekwoord! Aan de hand daarvan weet de lezer waarover je artikel gaat. Daarnaast highlight Google een exacte overeenkomst tussen jouw meta description en een zoekterm.

Maak verder gebruik van een opvallende call-to-action (CTA). Dit kan de lezer net dat duwtje geven om jouw website te bezoeken. Voorbeelden als ‘ontdek meer, probeer gratis, schrijf je in’ zorgen voor meer betrokkenheid.

Last, but not least! Zorg dat je meta description gerelateerd is aan de inhoud van je webpagina. Zo verbeter je de klanttevredenheid en voorkom je een stijging van je bouncepercentage.

Wat kunnen we besluiten?

Kortom, de metatekst heeft een positieve invloed op je Click-Through Rate. Beschrijf kort waar jouw pagina over gaat en maak gebruik van een sterke call-to-action. In combinatie met een opvallende title tag zullen klanten sneller geneigd zijn om je website te bezoeken.

Inhoudstabel