Longtail zoekwoorden: Wat zijn het? En hoe vind ik ze?

Longtail zoekwoorden helpen jou om hoger te scoren op de resultatenpagina van Google. Deze SEO-strategie wordt dagelijks gebruikt door bedrijven en blogs om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten. In tegenstelling tot headtail (brede) zoekwoorden zijn longtail zoekwoorden specifieker en hebben om die reden een hogere conversiewaarde. In dit artikel ga ik verder in op de functionaliteit van lange zoektermen en krijg je extra tips om dergelijke zoekwoorden te vinden.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden zijn lange, specifieke zoektermen bestaande uit meerdere woorden die jouw Unique Selling Point (USP) in de verf zetten. Daarnaast spreek je een relevante doelgroep aan, die effectief op zoek is naar jouw product of dienst. We noemen dit ook wel koopgerichte zoekwoorden.

Waarom moet je long-tail keywords gebruiken?

Het grote voordeel van lange trefwoorden is minder concurrentie. Hoe specifieker, hoe minder zoekresultaten op Google of andere zoekmachines. Op die manier kan jij de aandacht trekken van je doelgroep.

In onderstaande voorbeeldcase zie je de effectiviteit van lange zoektermen aan de hand van Google resultaten.

Als garagist wil ik mijn winstcijfer omhoog krijgen door een extra product aan te bieden, namelijk autobanden. Voor het onderwerp ‘autobanden’ alleen zijn er al bijna 2 miljoen resultaten. Het is dus zeer belangrijk om de unieke kenmerken van jouw product aan bod te brengen.

resultaten voor zoekwoord autobanden

Laat ons zeggen dat onze garagist ‘tweedehands autobanden’ wil verkopen. Bekijk nu het aantal resultaten dat wordt weergegeven. Waar we bij het vorige zoekwoord nog bijna 2 miljoen resultaten hadden, is dit aantal nu gedaald tot grofweg 100 duizend resultaten.

Laat ons nog specifieker gaan! Onze garagist biedt tweedehands autobanden van Michelin aan. Daarom nemen we nu de longtail zoekterm “tweedehands autobanden van Michelin kopen”. De resultaten zijn nu gedaald tot 32 duizend.

resultaten voor longtail zoekwoord tweedehands autobanden michelin kopen

Op deze eenvoudige manier kan jij met lange trefwoorden een hoop concurrentie ontlopen en hoger scoren in Google.

Hoe kan jij longtail zoekwoorden vinden?

Aan de hand van bovenstaande voorbeeldcase zie je hoe belangrijk het is om de unieke kenmerken van jouw producten of diensten te gebruiken. Dit noemen we ook wel je Unique Selling Point of USP. Als we dit vertalen naar Nederlands, krijgen we het volgende: uniek verkoop kenmerk. Ter verduidelijking, wat maakt jouw product of dienst anders en beter dan dat van je concurrent?

Door deze kenmerken toe te voegen aan je brede zoekwoord of head-tail zoekwoord, richt je jezelf op een nichemarkt.

Zoals ik in het artikel al heb vermeld, moet je rekening houden met het zoekvolume van de long-tail-zoekwoorden. Daarom heb ik een lijst gemaakt met tools die jij kan gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek.

13 tools die jij kan gebruiken om longtail keywords te vinden

  1. Google Suggest
  2. Zoekwoordplanner van Google Ads
  3. Answer the public
  4. Ubersuggest
  5. KWfinder
  6. SEMrush
  7. Keywordtool.io
  8. Wikipedia
  9. Quora (of andere forums)
  10. Youtube
  11. Ahrefs
  12. Moz keyword explorer
  13. Search Console

Als dit je eerste zoektocht is naar longtail zoekwoorden, dan raad ik je aan om enkel gebruik te maken van de gratis tools van Google. Het zou zonde zijn om te betalen voor een tool die je maar enkele weken gebruikt.

De andere tools bieden allemaal een proefperiode aan met beperkte resultaten. Dus je kan ze gerust eens uittesten.

Ten slotte: schrijf geweldige content

Door deze methode toe te passen en het zoekverkeer te controleren via keyword tools heb jij een succesformule om hoger in google te rangschikken. Maar natuurlijk is het belangrijk om deze longtail zoekwoorden te integreren in je teksten volgens de SEO-richtlijnen.

Heb jij behoefte aan een SEO-copywriter? Neem dan zeker contact op om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.

Inhoudstabel