Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lokale SEO: 11 Online Marketing Tips Voor In Je Omgeving

Lokale SEO

Inhoudstafel

Deze lokale SEO gids geeft je verschillende tips voor het online vindbaar maken van je zaak in een bepaalde omgeving. Bijna 50 procent van alle online zoekopdrachten bevatten geografische factoren en daar wil jij met je bedrijf op inspelen. Met lokale online marketing kan jij net die mensen aantrekken die op zoek zijn naar jouw product of dienst binnen een bepaalde regio.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO omvat alle online acties die bijdragen aan de vindbaarheid van je website of zaak in een bepaalde regio. Met SEO verbeteren we je website volgens de officiële richtlijnen van zoekmachines met als doel hoger te scoren in de zoekresultaten. Met lokale SEO richten we ons op een bepaalde omgeving.

Hoe verbeter jij je lokale SEO?

Hieronder kan je 11 tips vinden die een positieve invloed zullen hebben op de online vindbaarheid van je website om lokale klanten aan te trekken.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis marketingtool dat jou in staat stelt om bedrijfsgegevens te tonen in de zoekresultaten van Google. Denk daarbij aan zaken zoals:

  • Openingsuren
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Bedrijfsnaam
  • Website
  • Geleverde services

En ga zo maar door. Deze lokale marketingtool maakt het online gebruikers makkelijk om contact te leggen met een bepaalde zaak of snel te kunnen navigeren naar de fysieke winkel. Je Google Mijn Bedrijf profiel optimaliseren is dus enorm belangrijk voor lokale SEO.

Online vermeldingen

Online bedrijvengidsen zoals Yelp, Gouden Gids of Trip Advisor zijn een uitstekende manier om je zaak online in de kijker te zetten. Om te beginnen creëren dergelijke vermeldingen een vertrouwensgevoel bij de klant vanwege de algemene bekendheid. Daarnaast bouw je backlinks of verwijzingen naar je website die een enorme waarde toevoegen aan je lokale SEO.

Backlinks van lokale websites

Backlinks zijn online verwijzingen van een andere website naar die van jou. Door vermeldingen te krijgen op lokale websites bouw jij autoriteit op binnen een bepaalde regio.

Zorg er wel voor dat de inkomende links afkomstig zijn van relevante websites. Daarmee bedoel ik dat backlinks van niet-gerelateerde websites geen meerwaarde bieden in de ogen van zoekmachines waardoor je wel eens kan dalen in de zoekresultaten. Dit kan dus een averechts effect hebben op je lokale SEO en wil je natuurlijk vermijden!

Gebruik lokale zoekwoorden

Door een plaatsbepaling toe te voegen aan je belangrijkste zoektermen kan je een bepaalde regio targeten. Denk maar aan voorbeelden als:

  • Warme Bakker Vosselaar
  • Fietsenmaker Mechelen
  • Vrouwenkapper Lille

Om te weten welke zoektermen je doelgroep gebruikt, moet je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Zo krijg je een duidelijk beeld van populaire zoektermen, het zoekvolume en de concurrentie voor dat zoekwoord.

Ook kan je door een locatie toe te voegen aan je zoektermen een groot deel van je concurrentie uitschakelen.

Longtail zoekwoorden zijn de manier om hoger te scoren in zoekmachines. Ondanks dat zij een opvallend lager zoekvolume hebben, is de concurrentie voor dergelijke trefwoorden ook veel lager.

Maak een mobielvriendelijke website

In dit digitale tijdperk is het enorm belangrijk om een mobielvriendelijke website te hebben. In plaats van telkens de computer op te starten, grijpen mensen veel sneller naar hun mobiel om dingen op te zoeken. De smartphones maken het mogelijk om op elk moment van de dag, onafhankelijk van de plaats waar je jezelf bevindt, dingen op te zoeken. Heb je geen mobielvriendelijke website, dan zullen bezoekers snel wegklikken en naar je concurrent stappen. Dit heeft natuurlijk een negatief effect op je lokale SEO.

Kies daarom bij de opstart van je website voor een responsief design, dat zich aanpast naargelang het gebruikte apparaat.

Vermelding van NAP-gegevens

NAP staat voor Name, Address and Phone number. In het Nederlands zijn dit dus je naam, adres en telefoonnummer.

Voor je lokale SEO is het aangeraden om deze gegevens in de voettekst van je website te plaatsen, ook de footer genoemd. Zo zijn bezoekers altijd in de mogelijkheid om contact te leggen of zich te navigeren naar een fysieke plaats.

Sociale media

Via sociale media kan jij je doelpubliek constant op de hoogte houden van allerlei nieuwtjes of acties binnen je onderneming. Zo kan je bij elk nieuw bericht een locatie toevoegen, waar jouw zaak actief is.

Je hoeft zeker niet op elk social media platform actief te zijn. Dat zou enorm tijdrovend zijn. Baseer je keuze liever op de kenmerken van je onderneming. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel, dan wil je een platform kiezen dat de visuele aspecten in de verf zet zoals Pinterest of Instagram.

Kunnen je diensten of producten niet optimaal getoond worden in een afbeelding of beschrijving, kies dan eerder voor Youtube of Tiktok waar je video’s kan uploaden. Die kan je dan vervolgens weer delen op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn.

Voor meer informatie kan je de bereikte accounts op sociale media doorverwijzen naar je website, om meer potentiële kopers over de streep te trekken naar een aankoop.

Waarde bieden in lokale groepen

Netwerken is één van de belangrijkste aspecten van een succesvolle onderneming. Sluit je daarom aan bij lokale groepen, waar je waarde biedt aan je doelgroep. Dit kan zowel online als offline, maar vanuit het lokale SEO standpunt kies je beter voor online.

Denk maar aan lokale Facebookgroepen of andere online gemeenschappen waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo leer je mensen in je omgeving kennen en breng jij je zaak onder de aandacht. Een geweldige manier om lokale bezoekers naar je website te trekken.

Gestructureerde datagegevens

Gestructureerde data is een stukje broncode die je toevoegt aan je website om een precies antwoord te bieden op de zoekintentie van internetgebruikers. Die gegevens worden getoond op de resultatenpagina van zoekmachines en spelen een grote rol op je de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website en het doorklikratio (CTR).

Voorbeelden van gestructureerde datagegevens zijn prijs, afbeeldingen, adresgegevens of een reviewscore.

De getoonde adresgegevens bieden een enorme waarde voor je lokale SEO.

Je kan de gestructureerde datagegevens eenvoudig toevoegen aan je broncode door gebruik te maken van een schema markup plug-in als je gebruik maakt van WordPress.

Verzamel reviews

De mening van andere mensen is vaak een doorslaggevende factor voor een aankoop. Probeer daarom zoveel mogelijk reviews van tevreden klanten te verzamelen en weer te geven op je website.

Ook maakt Google Mijn bedrijf gebruik van reviews. Neem wekelijks de tijd om te antwoorden op reviews en ga de conversatie aan met klanten. Zo bouw je een vertrouwensrelatie op.

Daarnaast is het perfect mogelijk dat je een negatieve reactie krijgt van ontevreden klanten. Verwijder die reacties niet, maar ga er juist op in om je dienstverlening te optimaliseren. Dit geeft je klanten een gevoel van waardering.

Schrijf lokale content

Bloggen kan enorm veel waarde brengen aan je lokale online marketing. Schrijf bijvoorbeeld artikelen over lokale evenementen of gebeurtenissen. Inwoners zijn meestal enorm begaan met wat er zich rondom hun thuis afspeelt.

Zorg ook hier voor content dat in verband staat met je zakelijke doeleinden. Het heeft voor je onderneming weinig nut om te schrijven over totaal andere onderwerpen.

Zo, dit waren mijn 11 online marketing tips die jouw lokale SEO enorm moeten verbeteren. Heb je graag meer informatie over dit artikel? Twijfel dan niet om een reactie achter te laten!  

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten