Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Hoe maak je een SEO-concurrentieanalyse?

Inhoudstafel

Wist je dat concurrenten niet altijd slecht zijn voor je bedrijf? Met een concurrentieanalyse kan je enorm veel informatie verkrijgen, waarmee jij de kwaliteit van je eigen onderneming naar een hoger niveau kunt tillen. In dit artikel geef ik je meer uitleg over de voordelen van een concurrentieanalyse en welke factoren je allemaal kan gebruiken in je eigen bedrijfsplan.

Wat is een concurrentieanalyse?

Met een concurrentieanalyse doe je onderzoek naar de sterke en zwakke punten van je concurrenten om je eigen onderneming te verbeteren.

Bij een SEO-concurrentieanalyse willen we achterhalen welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken om goede resultaten te behalen in de zoekmachines. En dus ook welke artikelen in de smaak vallen bij je doelgroep.

Waarom concurrenten analyseren?

Een concurrentieonderzoek biedt verschillende voordelen. Je komt namelijk te weten wat je als onderneming absoluut moet vermijden. Daarnaast kan je de successen van je concurrenten toepassen in je eigen bedrijfsplan. Het komt erop neer dat je geen uren verspilt aan nutteloze zaken, die geen meerwaarde brengen aan je bedrijf.

Ook kan je door middel van een concurrentieanalyse te weten komen wat jouw onderneming nu net uniek maakt. En daar kan je vervolgens op inspelen om je doelgroep van concurrenten weg te trekken.

Hoeveel concurrenten analyseren?

Het is moeilijk om een specifiek aantal concurrenten te bepalen. Dit hangt volledig af van de situatie waar jouw onderneming zich in bevindt. Ben je onderdeel van een zeer kleine nichemarkt, dan is het perfect mogelijk dat je niet meer dan één concurrent hebt.

Zelf houd ik rekening met de 5 websites die bovenaan Google ranken voor een bepaald zoekwoord. Dit zijn namelijk de posities die ik met mijn artikel ook wil bekomen. Daarom ben ik van mening dat je een concurrentieanalyse moet maken van bedrijven, die jouw doel al bereikt hebben.

Hoe maak je een SEO-concurrentieanalyse?

Stap 1: Maak een analyse van je eigen bedrijf

Misschien een heel verwarrende stap maar om te weten wie je concurrenten zijn, moet je je eigen onderneming tot in detail kunnen beschrijven. Stel jezelf vragen zoals:

  • Ben ik een B2B of B2C bedrijf?
  • Verkoop ik producten of bied ik diensten aan?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • In welke regio is je onderneming actief?

De antwoorden op deze vragen leggen een basis voor het bepalen van je concurrenten. Stel je voor, dat jij services biedt aan bedrijven. Vervolgens maak jij een concurrentieanalyse van een onderneming in dezelfde niche, maar dit bedrijf verkoopt producten aan consumenten in een andere regio. Dan ben je verkeerd bezig. Wat voor hen werkt, zal niet toepasbaar zijn op je eigen onderneming.

Stap 2: Wie zijn je concurrenten?

Nu je een duidelijk beeld hebt van je eigen onderneming, kunnen we het onderzoek naar je concurrentie aanvatten. Om te achterhalen wie je concurrenten zijn, kan je gebruik maken van Google. Open een nieuw incognito tabblad en ga naar Google. De incognito modus houdt namelijk geen rekening met je browsergeschiedenis, cookies en sitegegevens en informatie die je hebt opgegeven in formulieren. Zo zijn de resultaten niet afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Geef enkele trefwoorden in, die jouw doelgroep zou kunnen gebruiken om tot jouw onderneming te komen. Komt jouw website tevoorschijn in de top 5 posities van Google? Dan ben je enorm goed bezig! Zo niet, is er wat werk aan de winkel. Maar daarom maken we ook een concurrentieanalyse.

Vervolgens schrijf je de eerste 5 organische resultaten op die je ziet. Advertenties, die bovenaan de resultatenpagina van Google ranken, zijn betalende resultaten en zijn niet interessant voor onze SEO-concurrentieanalyse.

Stap 3: Analyseer de concurrenten aan de hand van een tool

Er zijn verschillende tools die de mogelijkheid bieden om een analyse uit te voeren. Enkele bekende concurrentieanalystools zijn:

  • Ubersuggest
  • SEMrush
  • Ahrefs
  • SEranking

Persoonlijk maak ik gebruik van SEranking voor mijn concurrentieonderzoeken. Laat ons ervan uitgaan dat ik een koffieshop heb in een bepaalde regio. Ik plaats één van mijn concurrenten in de concurrentieanalysetool en krijg een hoop gegevens die ik kan gebruiken:

resultaten van een concurrentieanalyse in SEranking

Domein autoriteit (DA)

De DA is een factor ontworpen door MOZ om te voorspellen wat de waarschijnlijkheid van een website is om te ranken in de zoekresultaten. Deze score ligt op een schaal van 1-100. Hoe lager de score, hoe makkelijker het in principe is om je concurrent van zijn positie in Google te stoten. Dit geldt enkel als je eigen webpagina relevant is voor de opgegeven zoekopdracht.

Organisch verkeer

Dit is het aantal maandelijkse organische bezoekers de website. De grafiek daaronder toont het verloop van bezoekers de afgelopen maanden.

Zoekwoorden

Dit overzicht geeft ons alle trefwoorden waarvoor je concurrent gevonden wordt. Die zoektermen kan jij vervolgens gebruiken voor je eigen webpagina.

Op welke zoektermen moet jij je focussen?

De optimale trefwoorden hebben een lage moeilijkheidsgraad en een hoog zoekvolume. Afhankelijk van de autoriteit van je website kan je de moeilijkheidsgraad verhogen. Sinds de intrede van het spraak gestuurd zoeken of voice search in zoekmachines wordt er veel meer gebruik gemaakt van longtail zoektermen. Dit zijn gedetailleerde zoektermen die over het algemeen veel lagere concurrentiegraad hebben, maar een enorme waarde bieden voor de zoeker.

Gebruik vervolgens alle semantische zoektermen om Google de context van je artikel duidelijk te maken. Die kan je vinden in analysetools, maar typ je belangrijkste zoekwoorden ook eens in de zoekbalk van Google. Vervolgens zal je verschillende suggesties krijgen van populaire zoekacties gerelateerd aan jouw onderwerp.

lijst met zoekwoorden gekregen door een concurrentieonderzoek in SEranking

Aantal backlinks

Ook kan je een volledig rapport downloaden met alle domeinnamen die verwijzen naar je concurrent. Als je een artikel hebt geschreven dat veel meer in detail treedt, kan je deze domeinnamen contacteren om backlinks te genereren voor je artikel.

De toppagina’s in organisch zoeken van je concurrent

Dit is een lijst met de populairste webpagina’s van je concurrent. Elke URL vermeld voor hoeveel procent van het totale verkeer de pagina verantwoordelijk is en hoeveel bezoekers de pagina maandelijks heeft gehad.

Daarnaast kan je door op de URL te klikken het volledige artikel waarnemen en inspecteren. Zo kan je achterhalen welke onderwerpen ze allemaal bespreken en opnemen in je eigen artikels.

Dit noemen ze ook wel de ‘Skyscraper techniek’ dat uitgevonden is door een van de top SEO-specialisten ter wereld, Brian Dean.

Stap 4: Gebruik resultaten van je concurrentieanalyse voor eigen bedrijf

De laatste stap maar zeker niet de minste stap is de interpretatie van de resultaten uit de concurrentieanalyse en de implementatie op je eigen website. Denk maar aan de SEO-copywriting van je artikel en het genereren van backlinks.

Afhankelijk van de reden van je concurrentieanalyse kan je al deze resultaten gebruiken om je eigen onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Ik hoop dat dit voorbeeld van een concurrentieanalyse jou op weg heeft geholpen. Vanaf dat je je concurrenten hebt bepaald, kan je enorm veel informatie verkrijgen door middel van allerlei tools. Als je vragen hebt na het lezen van dit artikel, stel ze dan in de reacties onder het artikel. Ik wens je veel succes!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten