Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ultieme handleiding voor Google Mijn Bedrijf

Inhoudstafel

Weergegeven worden in de lokale zoekresultaten van Google en op Google Maps? Wie wil dat niet! In dit artikel help ik je met het opzetten van een gratis bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf. Sterker nog, ik geef je al mijn tips om de beste resultaten uit GMB te halen!

Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?

Via Google Mijn Bedrijf kom je makkelijk in contact met klanten en houdt je ze up-to-date van recente veranderingen of aanbiedingen van je bedrijf. Daarnaast wordt jouw bedrijf voor gerelateerde zoektermen weergegeven op Google Zoeken en Google Maps, waardoor je meer kans maakt om nieuwe klanten te vinden!

Een voorbeeldje. Je bent de trotse eigenaar van een klusbedrijf in eigen dorp. Voorlopig werk je enkel voor vrienden en op referentie, maar je hebt het gevoel dat je meer projecten aankan. Een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf helpt je hier door gratis meer mensen te bereiken in via Google. Telkens wanneer iemand online op zoek is naar jouw product of dienst in jouw regio, komt jouw bedrijf tevoorschijn.

Dus laten we samen een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf maken!

Een Google bedrijfsaccount aanmaken

Ga naar Google Mijn Bedrijf

Hier kom je terecht op de startpagina van Google Mijn Bedrijf en klik vervolgens op de knop ‘Nu beheren’.

Je kan enkel gebruik maken van GMB door middel van een Google account. Heb je er geen, maak er dan één aan.

Vul je bedrijfsnaam in

Google zal verschillende suggesties geven, die zij al kennen. Staat jouw bedrijf niet in de lijst? Dan kies je voor ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’.

Hier wordt nogmaals gevraagd om je bedrijfsnaam in te geven.

Google Mijn Bedrijf - Bedrijfsnaam opgeven

Bedrijfscategorie kiezen

Door een bedrijfscategorie toe te wijzen kom je makkelijker in contact met mensen die specifiek op zoek zijn naar jouw producten of services.

Als je het zoekwoord ‘Renovatie Turnhout’ intypt in Google, krijg je een lijst van lokale zoekresultaten te zien met bedrijven in de buurt. Categorieën dat voor die zoekterm voorkomen zijn onder andere: klusbedrijf, badkamerinstallateur of bouwbedrijf.

Hoe specifieker je bedrijfscategorie is, hoe relevanter je bezoekers zullen zijn. Kijk dus maar stiekem eens naar de categorieën die jouw concurrenten gebruiken. Dan weet je meteen dewelke je moet kiezen!

Neem hier een kijkje in de categorie lijst van GMB!

Locatie toevoegen

Google Mijn bedrijf is enkel en alleen bedoeld voor bedrijven waar sociaal contact mogelijk is en waar een fysieke locatie aan kan gekoppeld worden.

Bedrijven die alleen online operationeel zijn, worden doorverwezen naar het Google Ads-platform om zo hun diensten of services meer online zichtbaarheid te geven.

Het adres dat je hier opgeeft, zal zichtbaar zijn in je Google Mijn bedrijf vermelding in de zoekresultaten en wordt getoond op Google Maps.

Google Mijn Bedrijf - Locatie toevoegen

Het is perfect mogelijk dat Google je enkele bedrijven toont, die mogelijks gelinkt kunnen worden aan jouw adres. Is dit niet het geval? Dan ga je gewoon verder met de vragenlijst.

Probeer vervolgens je zaak zo accuraat mogelijk te plaatsen op de kaart van Google Maps.

Tot slot geef je je contactgegevens in zoals telefoonnummer en website als je die al hebt. Je kan ervoor kiezen om een website te laten genereren door Google op basis van je gegevens, maar de mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie zijn hier enorm beperkt.

Hierna kies je op ‘Voltooien’ om je Google Mijn Bedrijf account aan te maken.

Om een bedrijfsvermelding te krijgen in de zoekresultaten van Google zal je wel eerst je account moeten verifiëren. Dit kan je doen door een verificatiecode aan te vragen en te laten opsturen per post. Binnen de 14 dagen zou je de verificatiecode aankrijgen.

Google Mijn Bedrijf tips

Nu je een Google Mijn Bedrijf account hebt, wil je natuurlijk weten hoe je maximale resultaten behaald! Daarom heb ik een lijst van tips gemaakt, die jouw kansen voor meer lokale klanten moeten opkrikken!

Verzamel reviews

De mening van anderen is voor veel mensen nog steeds één van de belangrijkste factoren bij het uitkiezen van een zaak. Met andere woorden, goede reviews op je GMB-profiel zorgen voor meer klanten.

Probeer daarom zoveel mogelijk reviews van klanten te verzamelen door een online reviewformulier te delen op bijvoorbeeld je sociale media-pagina. Of verstuur het in een privébericht naar vaste klanten.

Maar wat gedaan als mensen een negatieve review achterlaten?

Geen paniek! Commentaar of opbouwende kritiek kunnen er net voor zorgen dat jij de kwaliteit van je zaak kan verbeteren. Reageer dan ook steeds op zulke reviews om een beter beeld te krijgen van het probleem.

Vergeet ook bij goede reacties niet te reageren of een bedanking te sturen. Mensen zullen zich meer gewaardeerd voelen, wat positief is voor je bedrijf.

Plaats foto’s van je bedrijf

Maak aantrekkelijke foto’s om je producten en services te tonen aan potentiële klanten. Zo weten mensen meteen of ze bij het juiste bedrijf zijn.

Voeg ook foto’s toe van de locatie van je zaak. Dit helpt bezoekers bij het navigeren naar je bedrijf en wakkert het vertrouwen van de klant aan. Zou jij kiezen voor een bedrijf met een mooie voorgevel en een duidelijke vermelding van de bedrijfsnaam of voor een winkel die weinig professionaliteit uitstraalt en kapotte belichting?

Daarnaast kan je met foto’s veel overtuigende beelden tonen! Denk maar aan de optie om te parkeren, fietsenstalling, wachtruimte en dergelijke.

Geef informatie over je producten en diensten

Maak een lijst van de producten of diensten die je aanbiedt. Je hebt zelfs de mogelijkheid om een volledige beschrijving te geven en prijzen te vermelden, waardoor je een soort van online catalogus toont. Dit verhoogt de gebruikservaring van de klant in positieve zin.

Hou openingstijden up-to-date

Om te voorkomen dat klanten voor een gesloten deur staan of bellen wanneer je zaak gesloten is, kan je de openingsuren tonen via je Google Mijn Bedrijf-profiel. Toch zullen je openingsuren niet altijd kloppen. Denk maar aan bijvoorbeeld feestdagen.

Daarom stelt Google je in staat om aangepaste openingsuren op voorhand door te geven. Zo weten klanten steeds wanneer je te bereiken bent.

Geef aangepaste openingstijden op in GMB

Vermeld je servicegebieden

Om een zo relevant mogelijk doelpubliek aan te spreken, ben je in de mogelijkheid om verschillende servicegebieden op te geven. Zeker als je leveringen doet, kan dit van pas komen. Je wil natuurlijk niet dat iemand een friet besteld die 50 kilometer verder woont.

Dit kan ook een factor zijn, waardoor je je kan onderscheiden van concurrenten. Wie bijvoorbeeld diensten aanbiedt in een enorm verzadigde markt, kan zich focussen op een bepaalde regio. Zo schakel je een groot deel van je concurrenten uit.

Voeg servicegebieden toe aan GMB

Beschrijf je bedrijf en gebruik relevante zoektermen

In Google Mijn Bedrijf heb je de mogelijkheid om mensen meer uitleg te geven over je onderneming. Helaas ben je beperkt tot 750 tekens, dus maak je beschrijving zo accuraat en beknopt mogelijk.

Omdat klanten aantrekken één van je hoofddoelen is met GMB, moet je natuurlijk weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Hier zijn 3 gratis manieren om de zoektermen te achterhalen:

  • Google Search Console (GSC)

GSC is een gratis tool van Google om het aantal vertoningen, je algemene positie en de click-through rate van je pagina’s in de zoekresultaten op te volgen. In GSC wordt een lijst bijgehouden van alle zoektermen waar jouw webpagina voor gevonden wordt. Zo kan jij snel achterhalen welke zoekwoorden je moet gebruiken in de opbouw van je bedrijfsbeschrijving.

  • Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is eigenlijk een gratis tool om zoekwoorden te achterhalen voor het plaatsen van advertenties. Toch kan iedereen het gebruiken, ook al wil je niet adverteren. Je moet daarvoor wel eerst een advertentiecampagne starten, maar die kan je vervolgens meteen annuleren. Zo verlies je dus geen geld!

Vervolgens kan je in de Zoekwoordplanner verschillende zoektermen ingeven waarvoor jij gevonden wil worden. Op basis van die zoektermen geeft Google je een lijst met gelijkaardige en relevante trefwoorden.

  • Vraag rechtstreeks aan klanten

Wie kan je beter vertellen op welke zoekwoorden klanten je website hebben gevonden, dan klanten zelf? Regelmatig wordt de fout gemaakt om vakjargon te gebruiken voor de beschrijving van producten en services. Toch heeft niet iedereen evenveel kennis van bepaalde zaken. Ga daarom op onderzoek, bij onder andere vrienden en familie, om te achterhalen met welke zoekwoorden zij jouw producten of diensten zouden opzoeken

Met deze 6 tips ben jij in staat om je Google Mijn Bedrijf profiel volledig te optimaliseren, wat je lokale SEO ten goede zal komen. Vergeet niet om periodieke controles uit te voeren en je account up-to-date te houden. Er zullen namelijk steeds nieuwe reviews binnenkomen, die bijdragen aan de kwaliteit van je bedrijf.

Bedrijf niet zichtbaar op Google Maps

Is je bedrijf niet zichtbaar op Google Maps, dan zijn er 2 oorzaken die aan de basis kunnen liggen van dit probleem:

  1. Je bedrijf is nog niet geverifieerd. Je kan een verificatiecode aanvragen via je bedrijfsprofiel.
  2. Je bedrijfsprofiel voldoet niet aan de richtlijnen van Google
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten

technische aspecten van SEO

Technische SEO voor dummies

Wie een eigen website heeft, wil uiteraard dat deze meteen gevonden wordt en dus hoog scoort in zoekmachines als Google, Yahoo! en Bing. Om dat te garanderen, is de technische

Lees meer >