Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

6 Tips voor Maximaal Resultaat met je Google Mijn Bedrijf

Inhoudstafel

De optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf (GMB) account is de belangrijkste stap om je online vindbaarheid in een bepaalde regio te vergroten. Het is dan ook een groot onderdeel van je lokale SEO-strategie. Mensen maken meer dan ooit gebruik van Google om snel te navigeren naar of contact te leggen met lokale bedrijven. Als je Google Mijn Bedrijf account geoptimaliseerd is, zullen klanten je makkelijker online vinden. En dat is natuurlijk goed voor je zaak.

Waarvoor gebruik je Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden, maar voor optimale resultaten wil je ze allemaal combineren. Ik maak even een lijst van de mogelijkheden:

1) Klanten op de hoogte houden

Google Mijn Bedrijf kan je een beetje vergelijken met andere sociale media-platformen, maar dan voor je onderneming. Denk maar aan bijvoorbeeld Facebook. Daar plaats je regelmatig een status om vrienden en volgers up-to-date te houden van je leven. Dit is exact wat je met GMB ook doet, maar hier houd je potentiële klanten op de hoogte van je zaak.

Door middel van de functie Google Posts kan je klanten op de hoogte houden van allerlei updates. Denk maar aan:

  • Evenementen
  • Covid-19 regels
  • Producten
  • Aanbiedingen en meer

Daarnaast kan je regelmatig foto’s toevoegen om mensen je bedrijf visueel te kunnen voorstellen. Hoe ziet je bedrijf eruit? Welke producten verkopen ze? Hoe gaan ze te werk? Die openheid geeft de bezoeker een gevoel van vertrouwen.

2) Nieuwe klanten aantrekken

Via Google Mijn Bedrijf kan je potentiële klanten laten kennismaken met je zaak en doorsturen naar je website. Hoe beter je profiel eruitziet, hoe sneller klanten zullen ingaan op die mogelijkheid.

Houdt er rekening mee dat uw bedrijfspagina niet altijd getoond zal worden in Google Zoeken! Dit is afhankelijk van verschillende factoren zoals; locatie van de zoeker, zoekwoorden en andere. In Google Maps zal je wel steeds getoond worden op de kaart. Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel steeds up-to-date is om de best mogelijke resultaten te behalen.

Hoe kan ik een Google-bedrijfspagina aanmaken?

De eerste stap voor het verbeteren van je lokale online vindbaarheid begint bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account.

Stap 1: Ga naar de officiële website van Google My Business

Hier kom je terecht op de startpagina van Google Mijn Bedrijf en klik vervolgens op de knop ‘Nu beheren’.

Vervolgens zal Google je vragen om aan te melden met een Google-account. Heb je er geen? Maak dan even een account aan.

Stap 2: Vul je bedrijfsnaam in

Google zal verschillende suggesties geven, die zij al kennen. Staat jouw bedrijf niet in de lijst? Dan kies je voor ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’.

Hier wordt nogmaals gevraagd om je bedrijfsnaam in te geven.

Google Mijn Bedrijf - Bedrijfsnaam opgeven

Stap 3: kies een bedrijfscategorie

Deze stap is enorm belangrijk om klanten duidelijk te maken welke services of producten ze bij jou kunnen aankopen. Typ hier je beroep in. Komt je functie niet tussen de suggesties te staan? Kies dan voor de optie die zo dicht mogelijk aanleunt bij je categorie!

Stap 4: Locatie toevoegen

Google Mijn bedrijf is enkel en alleen bedoeld voor bedrijven waar sociaal contact mogelijk is en waar een fysieke locatie aan kan gekoppeld worden.

Bedrijven die alleen online operationeel zijn, worden doorverwezen naar het Google Ads-platform om zo hun diensten of services meer online zichtbaarheid te geven.

Het adres dat je hier opgeeft, zal zichtbaar zijn in je Google Mijn bedrijf vermelding in de zoekresultaten en wordt getoond op Google Maps.

Google Mijn Bedrijf - Locatie toevoegen

Het is perfect mogelijk dat Google je enkele bedrijven toont, die mogelijks gelinkt kunnen worden aan jouw adres. Is dit niet het geval? Dan ga je gewoon verder met de vragenlijst.

Probeer vervolgens je zaak zo accuraat mogelijk te plaatsen op de kaart van Google Maps.

Tot slot geef je je contactgegevens in zoals telefoonnummer en website als je die al hebt. Je kan ervoor kiezen om een website te laten genereren door Google op basis van je gegevens, maar de mogelijkheden voor zoekmachineoptimalisatie zijn hier enorm beperkt.

Hierna kies je op ‘Voltooien’ om je Google Mijn Bedrijf account aan te maken.

Om een bedrijfsvermelding te krijgen in de zoekresultaten van Google zal je wel eerst je account moeten verifiëren. Dit kan je doen door een verificatiecode aan te vragen en te laten opsturen per post. Binnen de 14 dagen zou je de verificatiecode aankrijgen.

Tips om je Google Mijn Bedrijf profiel te verbeteren

Nu je een Google Mijn Bedrijf account hebt, wil je natuurlijk weten hoe je maximale resultaten behaald! Daarom heb ik een lijst van tips gemaakt, die jouw kansen voor meer lokale klanten moeten opkrikken!

#1 Verzamel reviews

De mening van anderen is voor veel mensen nog steeds één van de belangrijkste factoren bij het uitkiezen van een zaak. Met andere woorden, goede reviews op je GMB-profiel zorgen voor meer klanten.

Probeer daarom zoveel mogelijk reviews van klanten te verzamelen door een online reviewformulier te delen op bijvoorbeeld je sociale media-pagina. Of verstuur het in een privébericht naar vaste klanten.

Maar wat gedaan als mensen een negatieve review achterlaten?

Geen paniek! Commentaar of opbouwende kritiek kunnen er net voor zorgen dat jij de kwaliteit van je zaak kan verbeteren. Reageer dan ook steeds op zulke reviews om een beter beeld te krijgen van het probleem.

Vergeet ook bij goede reacties niet te reageren of een bedanking te sturen. Mensen zullen zich meer gewaardeerd voelen, wat positief is voor je bedrijf.

#2 Plaats foto’s van je bedrijf

Maak aantrekkelijke foto’s om je producten en services te tonen aan potentiële klanten. Zo weten mensen meteen of ze bij het juiste bedrijf zijn.

Voeg ook foto’s toe van de locatie van je zaak. Dit helpt bezoekers bij het navigeren naar je bedrijf en wakkert het vertrouwen van de klant aan. Zou jij kiezen voor een bedrijf met een mooie voorgevel en een duidelijke vermelding van de bedrijfsnaam of voor een winkel die weinig professionaliteit uitstraalt en kapotte belichting?

Daarnaast kan je met foto’s veel overtuigende beelden tonen! Denk maar aan de optie om te parkeren, fietsenstalling, wachtruimte en dergelijke.

#3 Geef informatie over je producten en diensten

Maak een lijst van de producten of diensten die je aanbiedt. Je hebt zelfs de mogelijkheid om een volledige beschrijving te geven en prijzen te vermelden, waardoor je een soort van online catalogus toont. Dit verhoogt de gebruikservaring van de klant in positieve zin.

#4 Hou openingstijden up-to-date

Om te voorkomen dat klanten voor een gesloten deur staan of bellen wanneer je zaak gesloten is, kan je de openingsuren tonen via je Google Mijn Bedrijf-profiel. Toch zullen je openingsuren niet altijd kloppen. Denk maar aan bijvoorbeeld feestdagen.

Daarom stelt Google je in staat om aangepaste openingsuren op voorhand door te geven. Zo weten klanten steeds wanneer je te bereiken bent.

Geef aangepaste openingstijden op in GMB

#5 Vermeld in welke gebieden je actief bent

Om een zo relevant mogelijk doelpubliek aan te spreken, ben je in de mogelijkheid om verschillende servicegebieden op te geven. Zeker als je leveringen doet, kan dit van pas komen. Je wil natuurlijk niet dat iemand een friet besteld die 50 kilometer verder woont.

Dit kan ook een factor zijn, waardoor je je kan onderscheiden van concurrenten. Wie bijvoorbeeld diensten aanbiedt in een enorm verzadigde markt, kan zich focussen op een bepaalde regio. Zo schakel je een groot deel van je concurrenten uit.

Voeg servicegebieden toe aan GMB

#6 Geef een duidelijke bedrijfsbeschrijving met belangrijke zoekwoorden

In Google Mijn Bedrijf heb je de mogelijkheid om mensen meer uitleg te geven over je onderneming. Helaas ben je beperkt tot 750 tekens, dus maak je beschrijving zo accuraat en beknopt mogelijk.

Omdat klanten aantrekken één van je hoofddoelen is met GMB, moet je natuurlijk weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt. Hier zijn 3 gratis manieren om de zoektermen te achterhalen:

  • Google Search Console (GSC)

GSC is een gratis tool van Google om het aantal vertoningen, je algemene positie en de click-through rate van je pagina’s in de zoekresultaten op te volgen. In GSC wordt een lijst bijgehouden van alle zoektermen waar jouw webpagina voor gevonden wordt. Zo kan jij snel achterhalen welke zoekwoorden je moet gebruiken in de opbouw van je bedrijfsbeschrijving.

  • Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is eigenlijk een gratis tool om zoekwoorden te achterhalen voor het plaatsen van advertenties. Toch kan iedereen het gebruiken, ook al wil je niet adverteren. Je moet daarvoor wel eerst een advertentiecampagne starten, maar die kan je vervolgens meteen annuleren. Zo verlies je dus geen geld!

Vervolgens kan je in de Zoekwoordplanner verschillende zoektermen ingeven waarvoor jij gevonden wil worden. Op basis van die zoektermen geeft Google je een lijst met gelijkaardige en relevante trefwoorden.

  • Vraag rechtstreeks aan klanten

Wie kan je beter vertellen op welke zoekwoorden klanten je website hebben gevonden, dan klanten zelf? Regelmatig wordt de fout gemaakt om vakjargon te gebruiken voor de beschrijving van producten en services. Toch heeft niet iedereen evenveel kennis van bepaalde zaken. Ga daarom op onderzoek, bij onder andere vrienden en familie, om te achterhalen met welke zoekwoorden zij jouw producten of diensten zouden opzoeken

Met deze 6 tips ben jij in staat om je Google Mijn Bedrijf profiel volledig te optimaliseren, wat je lokale SEO ten goede zal komen. Vergeet niet om periodieke controles uit te voeren en je account up-to-date te houden. Er zullen namelijk steeds nieuwe reviews binnenkomen, die bijdragen aan de kwaliteit van je bedrijf.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten