Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Unique Selling Point (USP) Bepalen In 3 Eenvoudige Stappen

Inhoudstafel

Het Unique Selling Point kunnen we naar het Nederlands vertalen als ‘uniek verkoopargument’ en wordt ook wel afgekort als USP. Regelmatig wordt de term Unique Selling Proposition als synoniem gebruikt.

De USP is een uniek pluspunt dat jouw product of service onderscheidt van je concurrenten.

Waarom moet je gebruik maken van een unique selling point?

De term unique selling point heb ik al eens aangehaald in mijn artikel over longtail-zoekwoorden. In de businesswereld is het ieder voor zich. Daarom is het noodzakelijk dat jij je kan onderscheiden van je concurrenten. Dit doe je door je product of dienst een uniek kenmerk te geven. Uiteindelijk wil je het gevoel van de klant positief beïnvloeden.

Door een USP kan jij je onderscheiden van de concurrentie

Hoe kan jij jouw USP bepalen?

Om stand te houden tegen concurrenten draait alles om jouw unieke verkoopargumenten. Aan de hand van de volgende stappen kan jij jou unieke pluspunten opsommen en integreren op je website.

Stap 1: Neem je product of dienst onder de loep

Je kan bijvoorbeeld de volgende vragen stellen:

  • Waarom is mijn product of dienst beter?
  • Welk probleem lost mijn product op?
  • Hoe maak ik het leven van de klant aangenamer?
  • Wat zijn mijn sterktes?

Door antwoord te geven op bovenstaande vragen heb jij je unique selling point in no time!

Toch zou het goed kunnen dat jouw product niet verschilt met dat van je concurrent. Dan kan je bijvoorbeeld je unieke merkimago of service aanduiden. Misschien plaatsen jullie klanttevredenheid centraal. Of help jij je klanten verder in de winkel als je ziet dat zij een product niet kunnen vinden, wat je onderscheidt van andere zaken.

Stap 2: Controleer de zoekintentie van je doelgroep

Na de eerste stap zal je waarschijnlijk een waslijst hebben van USP’s. Nu willen we natuurlijk dat jou unieke verkoopargumenten opgenomen worden door je doelgroep. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met het zoekgedrag van je doelgroep.

Jouw klanten zullen verschillende trefwoorden intypen in de zoekbalk van Google om tot jouw product te komen. Die zoektermen kunnen we verdelen in 3 groepen:

  • Informatieve zoektermen: gericht op het vergaren van informatie
  • Koopgerichte zoektermen: gericht op de aankoop van een product of dienst
  • Navigerende zoektermen: gericht op het vinden van een locatie

Omdat jij van plan bent om een product of dienst te verkopen, moet je de focus leggen op de koopgerichte zoektermen. Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, zal jij een lijst van trefwoorden krijgen die je doelgroep gebruikt om tot een gelijkaardig product of dienst te komen. Hierin filter je alle zoekwoorden die de intentie geven van een aankoop.

Vervolgens selecteer je de zoekwoorden met weinig concurrentie. Hou er ook rekening mee dat er voldoende zoekvolume is. Wanneer niemand deze trefwoorden gebruikt, zal je niet veel bezoekers naar je website trekken.

Stap 3: integreer je USP op je landingspagina

Om je bezoekers te verleiden tot een aankoop wil je de koopgerichte zoektermen en USP’s op je landingspagina vermelden. Zo weten bezoekers meteen dat ze zich op de juiste plaats bevinden voor een aankoop.

Dat kan bijvoorbeeld een eenvoudige opsomming zijn van de sterke eigenschappen of voordelen van je product. Daarnaast kan je enkele kengetallen gebruiken om je specialisatie of ervaring aan te tonen. Bijvoorbeeld 13 jaar ervaring, het aantal tevreden klanten enzovoort.

Hou er rekening mee dat marketing aanbiedingen zoals kortingen, een 24/7 klantenservices, 2+1 gratis-acties geen USP’s zijn. Ze mogen dan wel gunstig zijn voor de klant, maar kunnen eenvoudig gekopieerd worden door de concurrent.

5 voorbeelden van Unique Selling Points

Om je een beter idee te geven van wat een USP net is, geef ik je hieronder een lijst met verschillende voorbeelden van bekende merken.

Coca cola

Door leuke herinneringen en ervaringen te associëren met het merk bouwt Coca Cola een vertrouwensrelatie op met de klant. Na het kijken van de Coca-Cola Christmas Commercial 2020 begrijp je perfect wat ik bedoel.

Dinsey

Al jaar en dag slaagt Disney er in om gezinnen te plezieren met prachtige films, maar daarnaast ook met geweldige themaparken die je gezien wil hebben. Ze wekken een onweerstaanbaar gevoel op door middel van een fantasiewereld waar magie echt mogelijk is. Disney is zo sterk dat zelfs ouders niet in de mogelijkheid zijn om Disney de rug toe te keren.

Dyson

Dyson onderscheidt zich van concurrenten door in te spelen op de efficiëntie van stofzuigers. Je kent de alledaagse irritaties wel: ‘Verdomme, de stofzak zit vol’ Of ‘Dju, de draad is te kort’.

Door die last te verwijderen, maak je het leven van je doelpubliek een stuk makkelijker.

Volkswagen

Zoals de merknaam het zelf zegt: een auto voor het volk. In 1934 kreeg Ferdinand Porsche de opdracht van Adolf Hitler om een gezinswagen te ontwerpen. In die tijd was een gezinswagen zeer uniek. Ondanks de grote concurrentie nu is Volkswagen nog steeds een van de meest verkochte automerken ter wereld.

Apple

Om computers toegankelijk te maken voor de gewone mensen ontwikkelde Steve Jobs Macintosh. Het eenvoudige besturingssysteem is nu niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Denk aan producten als Iphone, Ipad, Macbook…

Laat me weten in de reacties of jij jouw unique selling point hebt kunnen neerschrijven aan de hand van dit artikel!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten