Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Wat is de Product Reviews Update van Google?

Inhoudstafel

Om de beste zoekresultaten te kunnen tonen aan internetgebruikers voert Google voortdurend nieuwe updates uit aan hun zoekalgoritme. Die updates zorgen voor een betere gebruikservaring en geeft mensen de exacte informatie waar ze naar op zoek zijn. Op 8 april 2021 heeft Google de Product Reviews Update uitgebracht, die zal bijdragen aan de kwaliteit van zoekresultaten.

Wat houdt de Product Reviews Update in?

De Google Product Reviews update zal content belonen dat uitgebreide en gedetailleerde besprekingen geeft over een bepaald product. Zo zorgt Google ervoor dat content van lage kwaliteit minder getoond wordt aan gebruikers, wat we ook wel ‘thin content’ of ‘dunne content’ noemen.

De Google update voor product recensies zal voorlopig enkel invloed hebben op Engelstalige productreviews, dus heb je een Nederlandstalige website dan ben je veilig. Toch is het belangrijk om rekening te houden met de Google Product Reviews update om in de toekomst te kunnen profiteren van huidige kwaliteitswijzigingen.

Tips om een goede product review te schrijven

Om je voor te bereiden op de Product Reviews Update van Google heb ik verschillende tips aangehaald om je positie in de zoekmachine niet negatief te laten beïnvloeden.

#1 Vermeld de mening van specialisten

De mening van een expert maakt je productrecensie waarheidsgetrouw en getuigt van kwaliteit. Vermeld ze daarom zeker in je artikel. Doe dit bijvoorbeeld aan de hand van citaten en de naamsvermelding.

#2 Beschrijf visuele kenmerken en producttoepassingen

Maak de productbeschrijving visueel door een foto of video te plaatsen in je artikel. Hierdoor kan je inspelen op visuele elementen waarbij de lezer je review makkelijker kan interpreteren.

Daarnaast kan je lezers op de hoogte brengen van de benutting. Met andere woorden, waarvoor kunnen mensen dit product gebruiken?

#3 Wat maakt het product uniek?

Welke voordelen biedt het product ten opzichte van gelijkaardige producten? Dit kan een belangrijke factor zijn voor lezers om al dan niet over te gaan tot een aankoop. Dit wordt in de saleswereld ook wel een uniek verkoopargument of USP genoemd.

#4 Bespreek vergelijkbare producten

Door bepaalde omstandigheden is de lezer misschien niet in de mogelijkheid om het product aan te schaffen. Denk maar aan factoren als prijs of schaarste. Geef daarom een suggestielijst met vergelijkbare producten.

#5 Wat zijn de voordelen en nadelen van het product?

Geef een eerlijke mening over het product. Je wil niet dat mensen, die het product hebben aangeschaft, ontevreden zijn en je recensie zwart maken bij vrienden en kennissen.

Zorg er dus voor dat je zowel de voordelen als de nadelen in je product review opneemt.

#6 Wat is de vooruitgang van het product afgaande op vorige modellen

Verschillende producten kennen doorheen de jaren een evolutie. Kijk maar naar voorbeelden als Apple-producten, gameconsoles, fietsen en dergelijke… Die vooruitgang kan volledig neergeschreven worden in je productreview.

#7 Welk effect heeft het product op het leven van de gebruiker

Schets een beeld van de effecten op de levenskwaliteit van de gebruiker. Hoe maakt dit product het leven van de consument makkelijker?

Uiteindelijk komt het allemaal neer op kwaliteit. Hoe hoger de kwaliteit van je product review, hoe beter je positie in Google zal zijn. Lever dus zoveel mogelijk waarde aan je lezers en je hoeft je geen zorgen te maken.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten