Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Nieuwe blogideeën: voorkom inspiratieloze dagen

nieuwe blogideeën ontdekken

Inhoudstafel

Wat vervelend! Je zit voor je laptop. Helemaal klaar om een nieuw blogartikel uit te werken. En dan… NIETS. Nieuwe blogideeën zijn niet altijd vanzelfsprekend. Daarom krijg je in dit artikel een hulpmiddel, waardoor je nooit meer zonder inspiratie valt.

Waarom is nieuwe content zo belangrijk?

Regelmatig nieuwe informatie toevoegen, houdt jouw website up-to-date. Op voorwaarde dat je unieke en relevante content schrijft, kan dit een positieve invloed hebben op de SEO prestaties van je website.

De voordelen van nieuwe content

Om te beginnen wordt jouw website regelmatiger gecrawld. Via Search Console kan je een aanvraag indienen om jouw pagina te indexeren. Zo weet Google snel dat jouw website nieuwe informatie heeft toegevoegd. Recente artikelen zijn dan ook aantrekkelijker voor de gebruikers van een zoekmachine. Verkies jij bijvoorbeeld een artikel van 2014 boven één van 2020 als het onderwerp ‘technologie’ is?

Ten tweede kan je het bereik van jouw website uitbreiden. Een belangrijk onderdeel van SEO is een zoekwoorden-onderzoek of keyword research. Dat heeft alles te maken met het zoeken naar woordcombinaties waar jouw pagina op gevonden moet worden. Door nieuwe content toe te voegen, groeit je arsenaal aan SEO zoekwoorden.

Ten slotte draagt nieuwe content bij aan linkbuilding. Linkbuilding is het genereren van kwalitatieve verwijzingen naar jouw website. Door middel van backlinks kan jij autoriteit ontwikkelen in je niche. Dit is voor Google een belangrijke factor om jouw website op te beoordelen.

Het schrijven van nieuwe blogposts kan dus een sterk effect hebben op de zichtbaarheid van je website. Zorg er wel voor dat je nieuwe content zowel uniek als relevant is. Nutteloze artikels zullen geen goed effect hebben op je SEO-ranking.

Welke methode gebruik ik voor nieuwe blogideeën?

Voor nieuwe blogideeën maak ik gebruik van Ubersuggest. Deze tool is ontwikkeld door Neil Patel: bekend auteur, marketeer, ondernemer en blogger.

Om Ubersuggest te gebruiken moet je echter wel betalen. Toch kan je kosteloos dagelijks gebruik maken van de tool door middel van een ‘free trial’. Je ontvangt namelijk elke 24 uur een tijdslimiet (10 minuten) waarin je het platform gratis kan gebruiken. Deze 10 minuten zijn voldoende om een nieuw blogidee op te doen.

Om alle voordelen van Ubersuggest te gebruiken, moet je wel een abonnement afsluiten. Anderzijds kan je kiezen voor een eenmalige, life-time aankoop. Als je een intensief blogger bent, kan je dit zeker overwegen.

Stappenplan om Ubersuggest te gebruiken

Als eerste moet je een onderwerp bepalen om over te schrijven . Zorg dat dit onderwerp binnen je niche ligt. Heb je bijvoorbeeld een blog over tuinieren? Denk dan aan algemene zaken zoals: gras, haag, tuin, bloemperk, planten, klimop…

Daarna ga je naar Ubersuggest en geef je dit onderwerp op in de zoekbalk. Op basis van jouw zoekwoord, krijg je een lijst met gerelateerde SEO-zoektermen. Als je vervolgens naar beneden scrolt, krijg je een opsomming met contentideeën. Of je selecteert in de menubalk ‘Content ideeën’.

Achter elk blogidee, zie je het aantal reposts op sociale media (Facebook of Pinterest). Aan de hand van die cijfers, kan je bepalen hoe interessant dit artikel is voor je doelgroep.

Tot slot kan je een concurrentieanalyse uitwerken. Elk blogidee bevat een hyperlink naar het artikel. Daardoor kan je elk verslag onderzoeken om eventuele updates of zoekwoorden toe te passen.

Opmerking: Kopieer nooit de volledige inhoud en opbouw van het artikel dat je analyseert. Zo blijf je respect tonen naar de schrijver. Daarnaast behaal je met copy-paste gedrag niets. Zorg steeds voor een eigen unieke blik op elk onderwerp. Daardoor creëer je een toegevoegde waarde, die je lezers zullen appreciëren.

Andere mogelijkheden om nieuwe blogideeën te verkrijgen

Answer The Public

Aan de hand van een zoekwoord, krijg je alle verwante resultaten over een bepaald onderwerp. Zorg dat je zoekterm niet meer dan 2 woorden bevat. Hoe specifieker, hoe minder vragen. Op onderstaande afbeelding zie je een gedeelte van de resultaten voor het onderwerp ‘blog’. Vergeet niet om eerst je land en taal in te geven!

Quora

Quora is een website (of app) waar je vragen kan stellen over een ‘topic’. Door een onderwerp/vraag op te geven in de zoekbalk, krijg je alle vragen die daar aan gerelateerd zijn. Op die manier kan je extra kennis vergaren die jij in je artikel kan gebruiken.

Google gerelateerde zoekopdrachten

Als je in Google een zoekterm ingeeft, kom je terecht op de resultatenpagina. Tijdens het ingeven, krijg je van Google verschillende aanbevelingen. Dit zijn zoekopdrachten waar mensen regelmatig naar op zoek zijn. Op die manier krijg je op een snelle manier nieuwe blogideeën. Dit is een persoonlijk resultaat voor ‘blog idee’.

nieuwe blogideeën Google suggest

Onderaan de SERP (Search Engine Result Page) krijg je ook steeds een aanbeveling van gerelateerde zoekopdrachten die jij kan implementeren in je artikel. Die aanbevelingen staan in het blauw geschreven.

Samengevat zijn er voldoende mogelijkheden om niet zonder inspiratie te vallen. Door middel van deze tools: “Ubersuggest, Answer The Public, Quora en Google”, ben jij altijd in de mogelijkheid om jouw doelgroep een hand toe te steken.

Ben jij zelf een blogger? Of ken je iemand die door dit artikel geholpen wordt? Deel dit artikel dan zeker op je sociale media!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten