Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Beginnen met bloggen? Dit moet je weten om een blog te schrijven!

bloggen

Inhoudstafel

Bloggen is het dagelijks toevoegen van nieuwe content in de vorm van een blogpost of blogbericht. Ik raad iedereen met een eigen website aan om zelf te beginnen bloggen. Als SEO specialist ben ik van mening dat je jezelf door middel van een blog te schrijven eenvoudig kan onderscheiden van de concurrent. Daarnaast bouw je een vertrouwensrelatie op met je bezoekers door consequent de interactie aan te gaan wat je merkbekendheid een boost zal geven. Je kan een blog beschouwen als een online en professioneel dagboek, waarin je je eigen ervaringen meedeelt. Ook kan je met bloggen de lezer op de hoogte houden van belangrijke veranderingen in je sector of in je eigen bedrijf.

Wat heb je nodig om te bloggen?

Om een blog te beginnen heb je 3 zaken nodig:

  • Een hostingpakket
  • Een domeinnaam
  • Een CMS

Tegenwoordig bieden veel hostingproviders een totaalpakket aan, wat het voor jou allemaal een stuk makkelijker maakt om te beginnen bloggen. Enkele voorbeelden zijn one.com, easyhost.be en combell.com. Naar die laatste hostingprovider heb ik zelf recent de overstap gemaakt. Alvorens je jezelf aansluit bij een hostingbedrijf, raad ik je aan om onderzoek te doen naar hun reputatie en klantvriendelijkheid. Er is niets zo vervelend als een hostingprovider die moeilijk te bereiken is en weinig interesse toont in jouw mogelijke problemen.

Een Content Management Systeem of CMS stelt jou in staat om een blog te ontwikkelen zonder al te veel technische kennis. De bekendste zijn WordPress, Drupal, Joomla en Magento. Ikzelf maak gebruik van een WordPress hosting en heb hier geen klachten over.

Als jij met jouw blog hoog wil scoren in Google, raad ik je aan om gebruik te maken van een CMS. WordPress websites specifiek worden door zoekmachines enorm gewaardeerd. Om die reden bedraagt het marktaandeel van WordPress maar liefst 38 procent. Daarnaast kan jij je website eenvoudig optimaliseren voor zoekmachines aan de hand van plugins zoals Yoast SEO. Dergelijke plugins geven je aanbevelingen om jou blogbericht SEO vriendelijk te maken.

Wat zijn de kosten van bloggen?

Natuurlijk is het interessant om te weten welk bedrag je elke maand kwijt bent aan bloggen. Toch mag de prijs je niet weerhouden om een blog te schrijven. Hostingproviders bieden meestal verschillende pakketten aan, die van toepassing zijn op de grootte en de doeleinden van je website. Ben je niet zeker welk pakket van toepassing is op jouw blog? Aarzel dan zeker niet om contact te leggen met het hostingbedrijf.

De jaarlijkse kostprijs voor een website bedraagt gemiddeld 100-150 euro. Die kostprijs hangt natuurlijk volledig af van jouw hostingprovider. Ga nu niet meteen op zoek naar de goedkoopste leverancier. Hou ook rekening met de kwaliteit die je aankoopt.

Voor een domeinnaam betaal je gemiddeld 15,00 euro per jaar. Dit is over het algemeen afhankelijk van de extensie die je kiest: .nl, .be, .com, .info, .shop en meer.

Voor de hosting kan je rekenen op een maandelijkse kost van +- 10,00 euro.

Daarnaast is een blog schrijven enorm tijdrovend. Zorg daarom voor een gestructureerde planning om je tijd optimaal te benutten. Hou er ook rekening mee dat je moet brainstormen over eventuele blogonderwerpen.

Je blog opstellen in een CMS

Dan is het nu tijd om je blog te beginnen ontwikkelen. Op dit moment kan je kiezen om je webdesign uit te besteden aan een professionele websitebouwer of je laat je creativiteit de vrije loop. Zelf heb ik het webdesign uitbesteedt aan een professionele kennis. Maar dat betekent niet dat jij hetzelfde moet doen! Begin gerust zelf te experimenteren met je blog en wie weet schuilt er een design-artiest in jou.

Als je besluit zelf te experimenteren, zijn er enkele dingen die je moet installeren.

Om te beginnen dien je een wordpress thema te kiezen uit de duizenden mogelijkheden. Om te starten, kies je best voor een gratis en SEO vriendelijk thema. Zelf maak ik gebruik van OceanWP. Dit lichtgewicht thema is uitstekend te combineren met page builders zoals Elementor, Beaver Builder etc. Daarnaast kan je de instellingen bewerken voor tablet en mobiel, zodat je blog op elk apparaat mooi oogt.

Vervolgens moet je de keuze maken tussen een statische homepage of een berichtenpagina. Als je enkel een blog wil schrijven, kan je kiezen voor een berichtenpagina als homepage. Maar wanneer je website professionele doeleinden heeft, adviseer ik je om een statische homepagina te maken met verwelkoming. Dit toont veel professioneler dan een warboel van blogposts.

Als laatste wil je kiezen voor een plugin die je helpt bij de opbouw van je website, bijvoorbeeld Elementor. Hiermee kan je eenvoudig tekst, afbeeldingen, video’s en andere content toevoegen aan je blogbericht. De meeste page builders kan je deels gratis gebruiken. Zelf heb ik ervoor gekozen om Elementor aan te kopen omdat de betaalde versie veel meer mogelijkheden biedt. Daarnaast maakt mijn websitebouwer ook gebruik van deze plug-in. Die keuze is volledig aan jou en je kan net als ik eerst experimenteren met de gratis mogelijkheden.

Beslis je toch om je design uit te besteden, hoor dan eerste even bij familie of vrienden. Ikzelf werd gecontacteerd op het sociale media-platform LinkedIn, na een status te plaatsen over webdesign. Op die manier ben je veel goedkoper af dan bij een professionele websitebouwer.

Het moment is aangebroken: je blog schrijven

Om te bloggen heb je allereerst nood aan een onderwerp. Ga daarom opzoek naar de zoekintentie van jouw doelgroep. De zoekintentie omvat de zoekopdrachten die mensen intypen in de zoekbalk van Google om meer informatie te krijgen over jouw niche. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kan jij perfect inspelen op de vraag van je doelpubliek.

blog schrijven met oog op zoekintentie

Ook ik heb de fout gemaakt enkel te bloggen over onderwerpen die ik persoonlijk interessant vond en die naar mijn mening nodig waren om mijn doelgroep verder te helpen. Tot ik op een bepaald moment kon besluiten dat ik vrij weinig vertoningen had in de zoekresultaten. Daarom is het van belang om Google Search Console te installeren en te achterhalen hoe jij presteert in zoekmachines. Nu ligt de focus meer op de informatie waar mijn doelgroep effectief naar op zoek is. Hou bij het bloggen dus steeds je doelpubliek in het achterhoofd.

Toch is het ook belangrijk om te bloggen over onderwerpen die jou persoonlijk interesseren en die jij leuk vindt. Daardoor ben je veel gepassioneerder waardoor je blogteksten vloeiend uit je vingers glijden. Uit eigen ervaring weet ik dat een blog schrijven over zaken die mij minder boeien, veel meer energie vragen dan zou mogen. En op die manier hou je het bloggen niet vol.

De opbouw van je blogbericht

logische structuur tijdens bloggen

Begin voor het schrijven van je blog met een overzicht van de te behandelen titels. Je kan het beschouwen als de fundering van je tekst. Die fundering bestaat in het algemeen uit 3 onderdelen:

  • De inleiding
  • Het middenstuk met de titels die je wil bespreken
  • Een conclusie

In de inleiding maak je de lezer bewust van je blogonderwerp. Bespreek kort en bondig welke informatie jij de blogbezoeker gaat bijbrengen of geef een korte samenvatting. Om te voorkomen dat bezoekers je blog meteen verlaten na het lezen van de inleiding, dien jij jouw metatags te optimaliseren en in het bijzonder de meta beschrijving. Zo kan jij het bouncepercentage onder controle houden, wat voordelig is voor zoekmachine optimalisatie.

Vervolgens bepaal jij de titels waar jij in je blog over wil schrijven. Hou hierbij, zoals reeds vermeld, rekening met de zoekintentie van jouw doelpubliek. Zorg er daarnaast voor dat je blogpost volledig is. Wat bedoel ik hiermee? Bespreek alle titels die van toepassing zijn op het onderwerp waar jij over wil bloggen. Zo bied jij een grote meerwaarde aan Google-gebruikers en verhoog je de ‘dwell-time’ of verblijftijd op je website. Ook dit is een belangrijke ranking factor van zoekmachines.

Tot slot bespreek je in de conclusie de belangrijkste standpunten van jouw blogbericht. Mensen zijn nieuwsgierig en scrollen regelmatig naar de conclusie voor ze je blog effectief hebben gelezen.

Waar hou je rekening mee tijdens het schrijven van je blog?

Je wil natuurlijk dat je blog gevonden wordt op Google. Er zijn enkele tips die ik je kan geven om rekening mee te houden tijdens het bloggen.

Om te beginnen kan je een SEO plugin installeren zoals Yoast SEO, die ik ook gebruik. Deze plugin geeft jou advies en aanbevelingen om je content te optimaliseren voor zoekmachines. Natuurlijk kan je die plug-in enkel installeren op een WordPress website.

advies van yoast seo tijdens het bloggen

Vergeet ook zeker geen afbeeldingen toe te voegen aan je blogbericht. Dat voorkomt een saaie lay-out die bijdraagt aan de user experience (UX) van je website. Ook polls, een quiz, vragenlijsten zorgen voor interactie met de bezoeker.

Korte samenvatting

Na de aankoop van een hostingpakket en domeinnaam ben je dus in staat om je eigen blog te schrijven. De kosten voor het onderhouden van een blog vallen in het niets bij de mogelijkheden die een blog biedt. Denk maar aan de toename in websiteverkeer, een grotere merkbekendheid en een vertrouwensrelatie met de klant. Nadat jij de basisinstellingen van je CMS op orde hebt gemaakt, kan je starten met bloggen. Zorg tijdens het schrijven van je blog voor een logische ordening van de verschillende titels. Zo kan de bezoeker snel de informatie vinden die hij nodig heeft.

Heb je nog vragen of heb je hulp nodig na het lezen van dit artikel? Dan mag je hieronder altijd een reactie achterlaten of contacteer me via de contactpagina!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jakob Blondeel

Jakob is eigenaar van Subesta. Mensen helpen met SEO en online marketing is zijn grote passie.

Een reactie achterlaten